Byggstarten för Norrbotniabanan, sträckan Dåva–Skellefteå, fördröjs trots att det finns en överenskommelse om att arbetet ska intensifieras. Orsaken är till fördröjningen är oklar, skriver Norrbotniabanegruppen på sin hemsida.
Den 13 juni 2024 skickade Trafikverket en rapport till regeringen som omfattade alla infrastrukturprojekt i Sverige som väntar på byggstartsbeslut. Tidigare hade Trafikverket önskat att Norrbotniabanan skulle hanteras skyndsamt, vilket skulle möjliggjort ett beslut den 7 december 2023, i samband med att järnvägsplanerna vann laga kraft. Den nuvarande hanteringen av Norrbotniabanan är ovanligt långsam, särskilt med tanke på att både tidigare och nuvarande infrastrukturminister har uttryckt att arbetet ska intensifieras, detta enligt Norrbotniabanegruppen.
I den nationella infrastrukturplanen för 2022-2033 anges att byggstarten för Norrbotniabanan ska ske mellan 2025 och 2027. Om regeringen ger klartecken under hösten 2024, kan bygget påbörjas inom den tidsramen. En snabbare hantering av de överklagade järnvägsplanerna hade kunnat leda till en tidigare byggstart. Den nuvarande processen har dock väckt oro om att det finns "luft i systemet", skriver Norrbotniabanegruppen.
Den 7 februari 2023 bekräftade bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson i en riksdagsinterpellation att arbetet med Norrbotniabanan ska intensifieras. Enligt planen ska planläggningsarbetet för sträckan Skellefteå–Luleå påbörjas. Trafikverket föreslår en anslag på 3 miljarder kronor för detta arbete. Den tidigare regeringen initierade redan 2021 planeringsarbetet mellan Skellefteå och Luleå och tillförde även 500 miljoner kronor till sträckan Umeå–Dåva.
Det finns nu förhoppningar om att regeringen och Trafikverket snart kan ge de nödvändiga beskeden för att påskynda arbetet och påbörja byggstarten för sträckan Dåva–Skellefteå utan ytterligare dröjsmål.
Källa: Norrbotniabanegruppen/Norrbotniabanan