Nu har Paris Metro linje 14 förlängts till flygplatsen Orly

Nu kör metrotågen söderut till Paris Orly-flygplatsen. Foto: atelier-Orlyval

Nu kan man nå flygplatsen Orly med ett metrotåg från staden centrum. Siemens Mobility och Paris transportbolag RATP har slutfört moderniseringen av Paris Metro linje 14. Projektet är en globalt unik uppgradering av en befintlig fahrerlos linje till ett helt automatiskt, förarlöst system av senaste modell.

Siemens Mobility har genomfört en omfattande modernisering av den befintliga linjen med det avancerade "Trainguard MT CBTC"-systemet (Communication-Based Train Control), vilket möjliggör en än mer effektiv och tillförlitlig drift. Linjen, som har förlängts norrut till Saint-Denis Pleyel och söderut till Paris Orly-flygplatsen, har nu dubblats i längd till totalt 28 kilometer och har behållit en tågföljdsintervall på 85 sekunder. Detta gör linje 14 till den längsta i Paris tunnelbanenät och förväntas transportera över en miljon passagerare dagligen.

Förlängning till flygplatsen Orly

- Tack vare engagemang och expertis från våra team har vi kunnat genomföra denna världspremiär. Vi har uppdaterat en befintlig förarlös sträcka till ett toppmodernt CBTC-GoA4-system och utvidgat den helt automatiserade tekniken till nya sträckor, säger Michael Peter, VD för Siemens Mobility.

Denna förändring kommer att göra det möjligt för linje 14 att från 2025 transportera upp till en miljon passagerare dagligen, med tätare turer, vilket stärker linjens roll som ryggrad i Paris kollektivtrafik och länk till det framtida nätverket Grand Paris Express. Michael Peter betonar också hur viktigt projektet är för de globala sportevenemangen i Paris sommaren 2025 och den press detta lagt på projektets tidsplan.

Framtida expansionsplaner

Siemens Mobilitys GoA4 CBTC-system ska även installeras i de framtida linjerna i Grand Paris Express, ett nytt automatiskt tunnelbanenätverk som just nu byggs i regionen Île-de-France. Det 200 kilometer långa nätverket kommer att förbättra kollektivtrafiken avsevärt i regionen.

Siemens Mobility har tilldelats uppdraget att automatisera linje 15, 16 och 17 inom detta projekt, vilket ytterligare befäster företagets position som en ledande leverantör av automatiseringsteknik för tunnelbanesystem. Detta innovativa och kraftfulla system möjliggör för operatörer att maximera kapaciteten i sitt nätverk genom att öka antalet tåg på spåren, samtidigt som tillförlitligheten och energieffektiviteten förbättras.

Källa: LOK_report