Samtliga tunnelement är på plats i Marieholmstunneln

Översiktsbild över Marieholmstunneln.
Översiktsbild över Marieholmstunneln.
Stein Kleiven, Trafikverkets projektchef för Marieholmsförbindelsen.
Stein Kleiven, Trafikverkets projektchef för Marieholmsförbindelsen.

Marieholmstunneln, som ska stå klar 2020, börjar nu allt mer närma sig ett färdigställande. I september sänktes den sista tunneldelen ner i Göta Älv. I oktober öppnas även arbetsplatsen för Göteborgare som vill komma och titta på bygget.

Text: Annika Wihlborg

Marieholmstunneln är Göteborgs andra älvförbindelse under vattnet och kommer att avlasta trafiken i Tingstadstunneln. Eftersom Marieholmstunneln är en torrdocka, vilket innebär att tunneln byggs i delar i en torrdocka på land, var nedsänkningen av tunnelelementen förstås en viktig milstolpe i projektet. Nu när alla tre tunneldelar är på plats återstår inte så lång tid tills man kan öppna dockporten där tunnelmynningarna kommer att färdigställas. Varje tunnelelement är tio meter högt, 32 meter brett samt 100 meter långt, alltså nästan lika stort som en fotbollsplan. Att bogsera ut tunnelementen i vattnet var därför en långsam och relativt komplicerad process.

Invigs för trafik år 2020

Under hösten pågår även arbeten med anslutningar till Marieholmstunneln vid E6:an i höjd med Tingstadsmotet. Under 2019 läggs trafiken på E6 i sitt slutliga läge. Enligt Stein Kleiven, Trafikverkets projektchef för Marieholmsförbindelsen, fortskrider arbetet i hela projektet enligt tidsplan. När Marieholmstunneln är färdig år 2020 kommer den att ligga nedbäddad i den djupmuddrade älvbotten, ungefär 600 meter från Tingstadstunneln.