Apple har nyligen köpt upp start-up-företaget Wifislam för 20 miljoner dollar, skriver Bloomberg News.
Sedan fiaskot förra året när Apple lanserade sin nya Iphone, som hade en rad fel och brister i sin karttjänst, vill Apple nu vässa sina navigationstjänster.
Många företag utvecklar teknik för inomhuspositionering, så varför väljer Apple just Wifislam? Vad är så speciellt med deras teknik som inte konkurrenterna har, frågar sig experterna.
Wifislam använder en kombination av olika tekniker. WiFi-signaler fungerar dåligt inomhus, men genom att mäta de material inomhus som WiFi-signaler och signaler från basstationer måste passera genom kan man få en hyggplig position, tillräckligt bra för att kunna ta fram en karta. Men Wifislams teknik är inget för den som har bråttom att hitta sin position i till exempel ett köpcenter, för det tar omkring 90 sekunder att ta fram kartan.
”Slam” i förkortningen ”WifiSlam” betyder ”Simultaneous Localization and Mapping” och står för deras metod att samla in positions- och kartdata utan att spara någon data alls och sättet att kombinera traditionella tekniker.