Norwegians förseningar till domstol

Foto: Norwegian
Foto: Norwegian

Varannan långdistansflygning med Norwegian har varit försenad sedan satsningen började förra våren. Många resenärer har nu stämt flygbolaget för att få ersättning. Snart inleds den första rättegången.

Sedan starten förra våren har 48 procent av Norwegians långdistansflygningar varit försenade mer än 15 minuter, varav en tiondel har varit mer än två timmar försenade, uppger Norwegian för TT.

Charlotta Holmquist och hennes familj blev 16 timmar försenade med Norwegian till Bangkok. Den 22 september inleds en rättegång mot Norwegian i Attunda tingsrätt. Deras fall är det första som tas upp.

-Vi har inte fått en krona i ersättning från Norwegian, inte ens en ursäkt, säger Charlotta Holmquist.

Familjen skulle ha flugit Dreamliner med Norwegian från Stockholm till Bangkok i februari. Men i stället blev det ett inhyrt Airbus-flygplan av äldre modell och utan fungerande tv.

-Det är det värsta flygplanet jag har åkt med någonsin. Resan tar ju tio timmar, och våra barn, 3, 6 och 8 år gamla, hade inget att göra.

När familjen kom fram till Bangkok skulle de ha rest vidare, men på grund av förseningen missade de sitt andra flyg och fick tillbringa en natt vid flygplatsen. De hoppas nu få ersättning på sammanlagt 2400 euro.

Enligt EU:s regler ska resenärer som råkar ut för en försening på mer än tre timmar på en långflygning få en ersättning på 600 euro. Undantaget är om extraordinära omständigheter som oväder eller katastrofer har påverkat. I Charlottas fall har Norwegian inte förklarat varför förseningen uppkom och inte velat betala ut någon ersättning.

Stephan Eriksson är advokat på Liman & partners och biträder TRS Travelright som företräder Charlottas och övriga passagerares fall. Han är förvånad över att Norwegian låtit problemen fortgå och pekar på att flygbolaget satsat hårt på en ny flygplansmodell som fick problem, Boeings Dreamliner.

-Då väljer Norwegian i det läget att neka passagerarna den ersättning de har rätt till.

TRS Travelright har samlat ihop ungefär 1 200 Norwegianresenärer som har blivit försenade det senaste året, varav cirka 100 på samma flygning som Charlotta.

Norwegian svarar i en skriftlig kommentar att de kompenserar passagerare när förseningen beror på orsaker innanför deras kontroll, och att den som råkar ut för en försening får ansöka om ersättning via bolagets hemsida.

"Vi har vid flera tillfällen gett passagerare 600 EUR i kompensation. Vi har även gett goodwill kompensation till passagerare som har drabbats av extra långa förseningar", skriver Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian.

Dreamliner är en ny flygplansmodell och Norwegian pekar på att man hade väntat sig högre driftstabilitet. Men det är en dålig ursäkt nu när problemen pågått i över ett år, anser Jolanda Girzl, chef för myndigheten Konsument Europa.

-Dreamliner har ju blivit en följetong vad gäller problem. Då kan man inte säga att det rör sig om extraordinära omständigheter utan borde vara förberedda när problem dyker upp.

Det vanligaste i sådana här fall är att flygbolaget väljer att förlikas.

-Men vi hoppas verkligen att rättegången blir av och att de inte förlikas, så att vi för en gångs skull får fram en dom, säger Girzl.

Norwegian uppger att man planerar att infinna sig i tingsrätten.

 (TT)