När tågtrafiken förbi Båstad stängdes av måste allt vara klart och väl förberett för att placera den nya gång- och cykeltunneln under järnvägen. Svevias förutsättningar; En utmanande geoteknik och en tight tidsplan.
När Hallandsåstunneln invigs i slutet av 2015 har Båstad fått en ny järnvägsstation, med fler spår och perronger på båda sidor om stationen. För att resande och Båstadbor på ett säkert sätt ska kunna ta sig från ena sidan av de fyra järnvägsspåren, till den andra, behövs en gång- och cykelport under järnvägsspåret. På bara en helg lade Svevia gång- och cykelporten på plats genom att först gräva bort en del av järnvägsbanken och sedan laga den igen så tågtrafiken åter kunde rulla som vanligt.
Arbete under tidspress
Det var i maj 2014 som Svevia fick uppdraget att bygga och lansera porten vid Båstad station, av Trafikverket, Projekt Hallandsås.
- Då var det tillfälliga stoppet i tågtrafiken, för att gräva av spåret, redan inplanerad. Så vi räknade baklänges från det datumet och planerade arbetet utifrån det, säger Anders Folkesson, platschef på Svevia.
Stoppet var planerat till en helg. Då skulle Svevia hinna gräva ur järnvägsbanken, kapa spåren, placera in en 900 ton tung gång- och cykelport, fylla igen järnvägsbanken och sätta spåren på plats så tågen kunde börja gå enligt tidtabellen igen.
- Det där kan ju låta lite speciellt, men för oss är det inga konstigheter, det är bara ett helt vanligt projekt.
Komplicerade geotekniska förhållanden
Enligt Anders Folkesson var den verkliga utmaningen allt arbete som utfördes innan den stora porten skulle sättas på plats. Ett arbete som skulle utföras på mycket kort tid och med komplicerade geotekniska förhållanden.
Gång- och cykelporten, som av ingenjörer benämns som en betongbro, är 31 meter lång, 7 meter bred och ca 4 meter hög. Den stora betongkonstruktionen skulle gjutas på plats alldeles intill spåret.
- För att få plats med betongarbetet behövde vi först schakta ur området intill spåret för att få utrymme att först bygga formställningen och sedan gjuta själva betongkonstruktionen. När vi började schakta upptäckte vi att det var svårare att sänka grundvattennivån än vi hade förväntat oss.
Marken visade sig vara en geoteknisk utmaning. Variationerna i jordmånen med siltig sand och gyttja försvårade schaktningsarbetet. För att på ett säkert sätt kunna utföra gjutningen och lanseringen av bron genom järnvägsbanken måste marken stabiliseras. Lösningen blev ett system av stamledningar som ramade in hela schaktområdet. Till ledningarna kopplades en Wellpoint, en slags pump, som skapar ett undertryck som suger ur vattnet i jordlagret.
- Den lösningen behöll vi under hela byggtiden. Problematiken med grundvattnet var hela tiden en osäkerhet eftersom det vid regn fylldes på. Läget intill Hallandsåsen påverkade förmodligen också vattentillförseln.
För att ha full kontroll på alla förutsättningarna ramade Svevia även in det område i järnvägsbanken som skulle schaktas ur för att vara säker på att få optimala förutsättningar under helgen när allt skulle på plats.
- Eftersom det var en så tight tidsplan, gjorde det tillkommande arbetet på grund av jordmånen, att vi jobbade en bra bit in på det planerade sommaruppehållet. Vi var helt enkelt tvungna att vara klar med schakten, för att hinna gjuta betongbron som sedan måste stå och härda under minst fyra veckor innan den skulle lanseras.
Hydraulik drog fram bron
Att lansera en bro betyder att man för fram en färdiggjuten brokonstruktion på balkar tills bron är på plats. Balkarna såpas och konstruktionen förflyttas med en domkraft som med hjälp av hydraulik drar fram bron.
Med uppmärksamhet från både lokal- och fackpress lanserades den färdiga bron på plats. Innan dess hade tågtrafiken planenligt stängts av, kontaktledningarna hade lyfts upp och rälsen tagits bort. Sedan hade allt material i järnvägsbanken transporterats åt sidan och marken där bron skulle placeras hade schaktas ur och skenorna för lanseringen lagts på plats.
- Visst, det är alltid lite av en happening när en bro ska lanseras. Det är en enorm betongpjäs som dras på plats under några timmar, det kittlar lite. Men för oss som arbetar med tunga anläggningar som broar är det här något vi gjort många gånger tidigare. Ett oftast ganska enkelt moment som föregåtts av ett hårt och välplanerat arbete innan.
När bron var på plats byggdes järnvägsbanken upp igen, spåren lades på plats och kontaktledningarna lyftes ner och kopplades in.
Fortsatt byggarbetsplats
Hela Svevias projekt omfattar förutom gång- och cykelporten även ombyggnad och nybyggnad av intilliggande VA-nät, delar av en anslutande serviceväg samt stödmurar och trappor.
- Vårt projekt avslutas vid årsskiftet. Men det här kommer att fortsätta vara en byggarbetsplats ett tag till. Det händer mycket här i Båstad just nu. Entreprenörer jobbar sida vid sida med flera olika projekt som ska vara klara inför invigningen av Projekt Hallandsås i slutet av 2015.
Fakta
- Projekttid: Maj – December 2014
- Anbudsumman: 11 miljoner
- Mängd schakt: Ca 14 000 m3
- Mått på gc-porten: 7 meter bred och 31 meter lång
- Trafikavstängning och lanseringen: Tågtrafiken stängdes av från torsdag till söndag. Lanseringen tog 7 timmar
- Wellpoint: Ett system av sammankopplade vacuumsugspetsar som används för att sänka grundvattnet lokalt i främst sandiga jordarter