Nu ska Tysklands högsta förvaltningsdomstol avgöra om det blir en tunnel mellan Danmark och Tyskland.
Det har gått tolv år sedan Danmark och Tyskland skrev under avtalet om en fast förbindelse från den danska ön Lolland till tyska Fehmarn. Tunneln skulle innebära att man kan åka tåg från Malmö till Hamburg, utan färjor. Resan mellan Köpenhamn och Hamburg skulle förkortas särskilt mycket.
Tyska myndigheter gav tunnelbyggarna grönt ljus, men beslutet överklagades, bland annat av en miljöorganisationen, som befarar att rev, fiskbestånd och sandbankar är i fara.
Förbindelsen har diskuterats i flera årtionden. Efter byggandet av Stora Bältbron och Öresundsbron har Danmarks regering engagerat sig för denna förbindelse. Tyskland har inte varit lika intresserat. Först när Danmark erbjöd sig att ensamt lösa finansieringen accepterade Tyskland projektet.
En förbindelse mellan Gedser och Rostock har tidvis framförts som ett alternativ till en förbindelse över Fehmarn Bält, något som valdes bort på grund av högre kostnad och klart lägre trafikmängd.