Ny järnvägsbro på plats i Ängelholm

Den 1 800 ton tunga bron byggdes vid sidan av järnvägen och sköts på plats. Foto: Trafikverket

Nu är den nya järnvägsbron över Sibirienvägen på plats. Med hjälp av hydraulisk kraft sköts den 1 800 ton tunga bron på plats, centimeter för centimeter. I drygt ett halvårs tid har bygget pågått vid sidan av järnvägen. Att platsbygga är en vanlig metod för järnvägsbroar eftersom det minimerar störningarna i järnvägstrafiken.

Brobygget är en del dubbelspårsutbyggnaden mellan Ängelholm och Maria, som beräknas vara klart att öppna för trafik i december 2023. Eftersom den gamla bron bara hade plats för enkelspår behövdes en ny bro vid Sibirien. Tack vare bra väder och flyt i arbetet kunde lanseringen tidigareläggas.

– Arbetet med schakten och rivningen av befintlig bro gick bättre än förväntat. Vi har haft kanonväder och det har spelat stor roll, förklarar Henrik Andersson, produktionschef Skanska.

xxx

Med hjälp av domkrafter sköts bron 35 meter på lanseringsbalkar. Foto: Trafikverket

Lanseringen mötte vissa problem. Tre timmar skulle arbetet ta, men halvvägs in i processen fick lanseringen avbrytas.

– Vi hade lite bekymmer. Lanseringsbalkarna rörde sig mer än vi hade förväntat så det behövdes en plåt under. Ibland behöver man förstärka med plåtar under balkarna men vi hade inte beräknat att det skulle behövas här.

Tack vare att man låg före tidsplanen kunde man dock göra det som krävdes i lugn och ro. Ett dygn senare var bron på plats, 25 meter norr om den gamla bron. Bron, en plattramsbro, är inte bara bredare utan även 110 centimeter högre än den gamla. Med sina 4,70 meter följer den nuvarande standardhöjd.