Så här långt har Trafikverket kommit med E4 Förbifart Stockholm som går från från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr. E4 Förbifart Stockholm genomförs i olika faser och just nu är man i byggfasen. Cirka 88 procent av tunnlarna är utsprängda och cirka 79 procent av arbetet med att bygga sex trafikplatser är klart. Trafikverket arbetar med många olika slags arbeten i tunnlarna som är utsprängda.
Det är omfattande arbeten där man bland annat klär in tunneln med ett tätskikt, gör arbeten med mark och kanalisation för att kunna anlägga vägarna, lägger ledningar för vatten och avlopp, monterar väggar och utför olika betongarbeten. Man gör även förberedelser för de högteknologiska säkerhetssystem som vi ska installera i ett senare skede.
Den nya sträckningen av E4 är 21 kilometer lång, från Kungens Kurva till Häggvik. Totalt är tunnelsystemet cirka 5,5 mil långt eftersom det byggs två separerade tunnelrör för nya E4 samt av- och påfarter i tunnlar till trafikplatserna samt arbetstunnlar för att kunna komma ner och spränga ut berget. Trafikverket bygger också sex nya trafikplatser som ansluter den nya vägen till det befintliga vägsystemet.
Efter byggfasen kommer manatt börja nästa fas i projektet. Det är arbetet med alla tekniska installationer. Installationerna måste vara på plats innan vägen kan öppnas för trafik. Det är omfattande arbeten som kommer att ta flera år och som behövs för att resan på den nya vägen ska vara säker. Anläggningen beräknas kunna öppnas för trafik 2030 och då binder vägen ihop norra, västra och södra Stockholm, minskar sårbarheten i trafiksystemet och kan avlasta Essingeleden.