Nu presenterar BMW Group en ny Plug&Charge-funktion som är först i sitt slag att integrera flera laddningsavtal i samma lösning. Från mitten av 2023 har de första BMW-modellerna möjlighet till flexibel laddning utan att behöva använda ett laddkort eller app.
Plug&Charge gör det extremt enkelt att ladda sin elbil. När laddkabeln ansluts till laddporten kan funktionen automatiskt föra över nödvändig data för att autentisera fordonet. I praktiken innebär detta att varken app eller laddkort krävs för att påbörja sin laddning. I slutet av laddningen överförs dessutom nödvändig information för automatiserad betalning. Till skillnad från traditionella Plug&Charge-lösningar, som är kopplade till en enda fast leverantör, kommer framtida BMW-modeller erbjudas ökad flexibilitet – genom att för fösta gången ha möjlighet att samla flera laddningsavtal i sin Plug&Charge-lösning.
Kunderna kommer kunna koppla sina nuvarande laddavtal från minst fem olika leverantörer, vilket ger möjlighet att använda respektive laddstationer på ett enkelt sätt. Det enda villkoret är att de ska vara anslutna till Hubjects europeiska eRoaming-nätverk. Både nuvarande och framtida ISO-standarder är integrerade i BMW Groups kommande Plug&Charge-funktion.
En viktig del av funktionen är Plug&Charge-åtkomsten till IONITY:s laddningsnätverk. BMW Group lanserade joint venture-bolaget IONITY år 2017 tillsammans med Daimler AG, Ford Motor Company och Volkswagen Group, samt Audi och Porsche. Sedan dess har flera biltillverkare anslutit sig till företaget som utvecklar, etablerar och driver ett nätverk av högeffektsladdning för elbilar över hela Europa. Idag finns IONITYs högeffektiva snabbladdare på 23 platser i Sverige med totalt 136 laddpunkter och i Europa finns IONITY sladdstationer på mer än 400 platser.
IONITY är en central del av det publika laddnätverket BMW Charging, som ger tillgång till närmare 300 000 laddstationer runt om i Europa.