Montagehallen flyttar till Paris

Foto: Trafikverket
Foto: Trafikverket

Brons ståldäck är på plats över Skurusundet och nu har Trafikverket börjat montera ner brons ”växthus” - den skyddande hallen där de har svetsat ihop brons 434 delar, målat och stegvis skjutit ut bron över sundet sedan hösten 2021. Montagehallen har skapat bästa möjliga förhållande och temperatur för att sammanfoga stålbron.

– Stålet fick inte bli för kallt eller fuktigt, utan måste hållas torrt och ha en jämn temperatur för att få bästa möjliga svetsning och kvalitet på bron. Den väderskyddade hallen gav oss de förutsättningarna. Vi tackar alla svetsare och andra som nu slutfört dessa arbeten på bron, säger Åse Wallin projektledare på Trafikverket.

Hallen gav också alla brobyggare en bättre arbetsmiljö när det var kallt, snö och regn. Över hundra personer jobbade med stålbron samtidigt, bland annat med att montera och svetsa ihop 434 brodelar och 62 brosektioner med varandra. De bildar nu en bro med två parallella brodäck.

– Stort fokus ligger på att ta ner montagehallen, tillfälliga stöd runt bropelarna och ta bort tillfälliga betongfundament. Det arbetet beräknas pågå till och med mars. Vi gör också avslutande arbeten på den nya bron. Samtidigt jobbar vi vidare i trafikplatserna, bland annat med att bygga på- och avfartsramper som ansluter till den nya bron, fortsätter Åse Wallin.

När hallen och de tillfälliga stålkonstruktionerna runt bropelarna har monterats ner flyttas delar av de till Paris för att delta i ett nytt stålbyggnadsprojekt. Hallen återanvänds i arbeten där det behövs en skyddande miljö för att göra större montage-, svets- och målningsarbeten och lansering av broar.

Källa: Trafikverket