Goda volymer i Göteborgs containerterminal

Göteborgs hamn. Foto: APM Terminals

Pandemins efterdyningar i kombination med det ekonomiska och geopolitiska läget sätter stor press på de svenska hamnarna. Glädjande nog kan APM Terminals Gothenburg summera årets första kvartal med fortsatt god volymutveckling, förbättrad service och nöjdare kunder.

Trots minskade importvolymer, har APM Terminals Gothenburg ökat volymen med 17 000 TEU, vilket motsvarar 8 procent tillväxt under kvartal ett 2023, jämfört med samma period föregående år.

Ökad fartygsproduktivitet och betydligt fler fartyg anländer i tid
Fartygsproduktiviteten, som mäts i antal containerlyft per timme har förbättrats med 14 procent under kvartal ett 2023, jämfört med första kvartalet 2022.

I och med att de stora flaskhalsarna i den globala logistikkedjan har släppt, har fartygen bättre förutsättningar att anlöpa hamnen inom sitt tidsfönster.

”Från att cirka tre av tio fartyg anlöpte inom utsatt tid, kommer nu i snitt sju av tio fartyg i tid. För ett år sedan var förseningarna dessutom ofta till 1-2 dagar, nu talar vi om timmar. Detta skapar bättre planeringsmöjligheter och effektivare service", säger Martin Karlsson, operationellt ansvarig på APM Terminals Gothenburg.

Tre nya järnvägsdestinationer sedan årsskiftet
Stabil och jämn järnvägsproduktivitet präglar årets första kvartal. I snitt lyfter containerterminalen fyrtioen containrar i timmen från järnvägen.

”Det finns utrymme att öka antalet lyft per timme ytterligare, om kundbehovet finns. Vi har satsat på att bredda kompetensen bland våra medarbetare, vilket gör det lättare att anpassa bemanning efter behov”, berättar Martin Karlsson.

Sedan årsskiftet 2023 har containerterminalen startat samarbete med tre helt nya destinationer, Malmö, Helsingborg och Sundsvall, samarbeten som bidrar till att stärka hela Sveriges logistikkedja.

21 procent effektivare lastbilshantering
Tiden det tar för en lastbil att hämta eller lämna containrar hos containerterminalen har minskat från ett genomsnitt på 36 minuter kvartal ett 2022 till i snitt 28,5 minuter under första kvartalet 2023.

”De senaste årens turbulens har påverkat väntetiderna kraftigt och vi är mycket glada över att vara på väg mot normala nivåer”, säger Emma Tendell Rutgersson, Customer Care Partner på APM Terminals Gothenburg.