En föränderlig omvärld och stärkt hotbild får logistikföretagen att öka innovationsinvesteringarna

Chris Jones, EVP på Industry and services på Descartes FOTO: DESCARTES

De senaste årens snabba förändringstakt har gjort att behovet av att förnya försörjningskedjan och logistikverksamheten har hamnat högt på många logistikföretags agendor. Trots ett tufft ekonomiskt läge planerar majoriteten av företagen i transport- och logistiksektorn att investera mer i innovation. Den digitala hotbilden mot transport- och logistikkedjorna har stärkts, vilket generellt sett ökar investeringsviljan. Det framgår av en studie från den globala TA-systemleverantören Descartes. 

Av Annika Wihlborg

Descartes, som utvecklar lösningar inom  transportoptimering, har intervjuat 1000 chefer inom transport- och logistiksektorn i såväl USA som Europa. Drygt 60 procent har de senaste två åren ökat sina innovationsinvesteringar. Under 2023 planerar 65 procent av företagen att öka investeringstakten. För 37 procent av företagen är möjligheten till kostnadssänkningar det främsta argumentet för att öka investering-arna i innovation, men för en lika stor grupp är den främsta drivkraf-ten bakom de ökade investeringarna att stärka och öka pålitligheten i leveranskedjorna. 27 procent anger en förbättrad kundupplevelse som det främsta argumentet för att öka sina innovationsinvesteringar.

Effektiviserar processer och stärker leveranskedjan

Vid en närmare titt på de nordiska företagens svar uppger många att de på senare år har ökat sina inves-teringar i machine learning, AI och dataanalys, som alltså både kan effektivisera processer, minska kostnaderna och stärka leveranskedjan. Enligt Chris Jones, EVP på Industry and services på Descartes, är det tydligt att det kraftigt ökade antalet IT-attacker i många sektorer har gjort avtryck i takten på företagens utvecklingsarbete.

Enligt studien, som heter ”Supply chain and logistics innovation accelerates but has a long way to go”, upplever 87 procent av företagen någon form av interna hinder för sitt innovations- och utvecklingsarbete. Exempel på vanligt förekommande interna hinder är den stigande inflationen och otydlighet i vilken effekt en innovations-satsning kan ge samt tveksamheter till om de upplevda riskerna kan väga upp den nytta investeringarna kan innebära för verksamheten. 

59 procent har ökat innovationstakten de senaste två åren Av Descartes studie framgår att ledningsfokus, ett bra ekonomiskt stöd och en stabil arbetsstyrka är avgörande för att accelerera försörjningskedjan och logistikinnovationstakten. Omvänt har bristen på ledningsstöd och ekonomiska medel samt en hög personalomsättning en hämmande effekt på logistikföreta-gens innovationsprocess. 

– De senaste två åren har tvingat många logistikföretag att bli mer agila och ompröva strategierna och teknologier i sina försörjningskedjor och logistikprocesser. 59 procent av företagen har därför ökat innovationstakten som ett resultat av de senaste två årens utmaningar, säger Chris Jones.

Studien visar att det positiva effekterna av logistik- och försörjningskedjans teknologilösningar ökar när ledande befattningshavare anser innovation som mycket viktig och företaget har bättre ekonomiskt resultat. Omvänt minskar den positiva effekten när högre chefer anser innovation som mindre viktig och företaget har en sämre ekonomisk prestation.