SLP fortsätter att expandera i ett allt tuffare affärsklimat

SLP äger och förvaltar flera fastigheter i Landskrona.

Det Malmöbaserade logistikfastighetsbolaget SLP, Swedish Logistic Property, aviserade redan från start 2018 tydliga tillväxtambitioner. Det senaste året har bolaget  noterats på Stockholmsbörsens huvud lista och hittat en nisch i att förvärva och förädla logistikfastigheter i segmentet 100 till 200 miljoner kronor. SLP har utökat sitt fastighetsbestånd rejält, såväl geografiskt som volymmässigt till att i dagsläget omfatta en uthyrningsbar yta om cirka 810 000 kvadratmeter. 

bild
SLP grundades 2018 och förvaltar i dagsläget drygt 810 000 kvadratmeter logistikyta.

AV ANNIKA WIHLBORG  FOTO: SLP

SLP grundades av fastighetsprofilerna Erik Selin, Peter Strand, Mikael Hoffman och Greg Dingizian och har redan från start profilerat sig som en offensiv utmanare på logistikfastighetsmarknaden. SLP karakteriseras av ett snabbt utvecklingstempo och en hög transaktionstakt. I mars 2022 listades bolaget på Stockholmsbörsens huvudlista.

–Vår grundläggande strategi är att förvärva logistikfastigheter med förädlingspotential och att därefter fokusera på att vidareutveckla och maximera potentialen i dessa fastigheter. Vi förädlar logistikfastigheter genom nyproduktion, hyresgästanpassningar och driftsnettooptimering och förvaltar därefter fastigheterna med ett långsiktigt perspektiv., säger SLP:s vd Peter Strand.

Huvudfokus i segmentet 100 till 200 miljoner kronor
–Det senaste året har vi visat att vår affärsmodell står sig stark även i oroliga tider. Vi har levererat i enlighet med vår strategi och överträffat våra målsättningar med tretton transaktioner på attraktiva logistikpunkter under 2022. Majoriteten av förvärven är gjorda off market och ett stort antal är så kallade sale and lease backaffärer. Merparten av våra transaktioner sker i segmentet 100 ill 200 miljoner kronor eftersom vi ser att konkurrensen där är betydligt mindre, säger Peter Strand.

För närvarande genomför SLP tre större investeringsprojekt avseende nybyggnation och tillbyggnad med en total yta om 14 000 kvadratmeter. Nu fokuserar SLP starkt på hållbarhet, 2022 anställdes en miljö- och hållbarhetschef och bolaget har kraftigt ökat sin miljöcertifierade yta och våren 2023 erhöll bolaget sin första BRE-EAM In-Use certifiering.

Fortsatt hög efterfrågan
–Självklart påverkas vi av branschens förändrade finansiella förutsättningar med ökad inflation och växande kapitalkostnader. För vår del har det nya finansiella klimatet till viss del även öppnat upp nya affärsmöjligheter när fler fastighetspriserna generellt sett gått ner. Samtidigt har vår affärsmodell visat sig fungera bra även i tuffa tider. Vi arbetar enbart med säkerställd bankfinansiering och har valt att återinvestera hela vårt överskott i verksamheten snarare än att ha utdelningar till aktieägarna.

Det senaste året har vi även fått in del internationella investerare i bolaget, säger Peter Strand.

Han ser en fortsatt hög efterfrågan på logistikytor, vilket bland annat drivs av att allt fler företag plockar hem sin lagerverksamhet till följd av ett alltmer instabilt omvärldsläge. E- handels nedgång har inte påverkat SLP i någon större utsträckning eftersom bolaget i huvudsak har  hyresgäster inom segmenten livsmedel och transport.

– Det senaste halvåret har vår främsta tillväxt ägt rum i Skåne, där vi ser en fortsatt het logistikmarknad och där vårt lokala nätverk är som starkast. Vi fortsätter även att  expandera i Snd, Halland samt i Mälardalen, men har hittills inga planer på att etablera oss norr om Mälardalen, säger Peter Strand, som i maj 2023 övergår till att bli arbetande  styrelseordförande och ersätts av Tommy Åstrand, som blir SLP:s nya vd.

bild
Tommy Åstrand, SLP:s nya vd.

Klimatneutral förvaltning till 2030

–Vi har hittills och vi har en tydlig plan för att nå vårt mål om att 50 procent av vår uthyrningsbara yta ska vara miljöcertifierad 2025. Fram till 2025 ska vi byggstarta minst tre klimatneutrala projekt, uppnå en installerad effekt i solcellsanläggningar om 15 MW samt att ha påbörjat minst ett projekt med laddinfrastruktur för tunga fordon. Vid utgången av 2030 ska vi dessutom ha en klimatneutral förvaltning med netto-noll utsläpp, säger Peter Strand.