Omfattande tvister kring tunnelentreprenader

Subterra häver sitt avtal för entreprenaden Järfällatunneln. Foto: Region Stockholm

Att upphandla tunnelentreprenader är en komplicerad process. Detaljerade kontraktsskrivningar, arbetsmiljöregler och oväntade tekniska komplikationer gör det som upplagt för konflikter mellan entreprenör och beställare.  

I januari beslutade Trafikverket att häva kontraktet med AGN Haga, den entreprenör som skulle bygga deletapp Haga på Västlänken i Göteborg. Huvudskäl för hävningen var stora förseningar i projektet. Entreprenören AGN hade under en längre period haft omfattande problem.

Tidigare har Trafikverket hävt kontraktet med entreprenören Lovön Samverkan, LSAB, gällande tunnelbygget under Lovön som är en del av Förbifart Stockholm. Orsaken var även här stora förseningar vilket förorsakade förbrukat förtroende för entreprenören.

Senast i raden av avbrutna kontrakt är att Subterra häver sitt avtal med Nya Tunnelbanan för entreprenaden Järfällatunneln. Beställaren, Region Stockholm, har gjort det omöjligt att genomföra arbetet, menar Subterra. Nu har Region Stockholm gjort en motanmälan och kallar agerandet “helt obefogat”.

SBT Sverige grundades 2014 när det tjeckiska företaget Subterra etablerade verksamhet i Sverige. Företaget är specialiserat på tunnelbyggnad genom konventionell borrning och sprängning.

Redan i början av augusti valde SBT att avsluta kontraktet på grund av uteblivna betalningar. Region Stockholm hävdar dock att detta är felaktigt och att SBT:s beslut att häva avtalet utgör “ett väsentligt kontraktsbrott”.

– Det här är en ny och mycket ovanlig situation, säger Niklas Bergman, förvaltningschef på Region Stockholm.

Hävningen kommer efter en längre tid av problem och att överenskomna leveranser inte fullgjorts i tid. Sedan i maj har produktionen mer eller mindre stått helt stilla.

– Den slutbesiktning som gjordes i juli fick avbrytas då arbeten som skulle överlämnas inte var färdigställda, säger Niklas Bergman.

Konflikten gällande entreprenaden kan innebära att hela projektet för förlängningen av blåa tunnelbanelinjen från Akalla till Barkarby försenas.

– Vi har redan en tajt tidplan och det finns förstås en risk att det här påverkar negativt. Men vi kommer att göra vårt absolut bästa för att påverkan ska bli så minimal som möjligt, inte minst eftersom tid är pengar, säger Niklas Bergman.