Byte av räls, slipers och växlar på Värmlandsbanan mellan Kil och Laxå

Foto: Trafikverket

Mellan Kil och Laxå ligger många mil med slitna järnvägsspår. Därför byter vi ut räls, slipers och växlar på en sträcka av cirka 110 km. Genom att rusta upp banan skapas en robust och pålitlig järnväg.

Värmlandsbanan är Sveriges mest trafikerade enkelspåriga järnväg med omfattande gods- och persontrafik. Större delen av banan har låg teknisk standard vilket medför höga underhållskostnader och störningar för tågtrafiken. Även vissa spårväxlar har nått slutet av sin tekniska livslängd. Trafikverket byter därför ut det gamla spåret mot skarvfri räls på betongslipers på en sträcka av närmare 110 km. När ombyggnaden är klar blir Värmlandsbanan en robust och mer pålitlig järnväg – där tågen kan hålla en jämn, hög hastighet. Dessutom skapas möjligheter för att utöka både person- och godstrafiken.

Värmlandsbanans nya spår mellan Kristinehamn och Laxå

I sommar startades den tredje och sista etappen av spårbytet – mellan Kristinehamn och Laxå. Det innebär att tågtrafiken på denna sträcka var avstängd veckorna 21–32. Nu byts räls, slipers och växlar ut mellan Kil och Laxå.

De två första etapperna är klara

Den första etappen mellan Karlstad och Kristinehamn byggdes om förra sommaren och blev klar i augusti 2022. Den andra etappen av spårbytet blev färdig i oktober 2022. Då rullade tågtrafiken åter mellan Kil och Karlstad fast på nya spår och växlar.

bild
Bild: Trafikverket

Källa: Trafikverket