Resultatet lyftes av dansk fritidstrafik och lastbilar

Foto: tumsime timmo/unsplash

Med i genomsnitt 18 584 passager per dag under januari-juni var Øresundsbrons trafik nästan i nivå med 2019, vilket är den senaste jämförbara pandemifria perioden.

Øresundsbro Konsortiets resultat före värdeförändring blev 647 miljoner DKK, vilket är 176 miljoner DKK bättre än samma period i fjol. Jämfört med 2019 är det en ökning med 87 miljoner DKK.

– Månad efter månad har dansk fritidstrafik över Øresundsbron varit på rekordhöga nivåer. Under det första halvåret steg danskarnas fritidsresande med 20 procent jämfört med den senast toppnoteringen 2019, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.

Vägintäkterna ökade med 99 miljoner DKK till 763 miljoner DKK under årets första halvår jämfört med samma period i fjol.

– Sveriges svaga kronkurs bidrar sannolikt till den starka danska fritidstrafiken, men upplevelser i närområdet ligger också i tiden. Med stigande räntor och priser är det många som ser värdet i ett att uppleva grannlandet i större utsträckning i stället, säger Linus Eriksson.

Godstrafiken stod för i genomsnitt 1 883 passager per dag. Det är 13 procent mer än det första halvåret 2019, men en nedgång på 1,6 procent jämfört med i fjol.

– Trots att vi länge hört om en avmattning bland många aktörer i transportsektorn har godstrafiken fortsatt varit stark över bron. Men vi ser att de senaste årens starka tillväxt avtagit lite, vilket nu också börjat märkas hos oss i år, säger Eriksson.

Medan fritidstrafiken bland danska ØresundGO-kunder ökade med omkring 20 procent under årets första sex månader, jämfört med samma period 2019, minskade den svenska fritidstrafiken med 21 procent. Totalt sett minskade fritidstrafiken bland ØresundGO-kunder med 1,7 procent under samma period.

Pendlar- och företagskunder visar nya resmönster med mer hemarbete och fler digitala möten. Pendlarnas trafik låg fortsatt på en stabil nivå omkring 10-15 procent lägre än samma period 2019. Men företagstrafiken ökade något, troligen som följd en allt mer återhämtad flygtrafik till och från Kastrup.

– Taxi- och hyrbilsföretag har tydligt ökat sin trafik under året. Vissa kunder har dubblerat sin trafik jämfört med samma period i fjol. Medan dansk fritidstrafik gynnas av en billigare svensk krona så ser vi nu stor potential för svensk pendling till Danmark, då lönerna reellt stigit mycket av valutaskillnaden, säger Linus Eriksson.

Öresundsförbindelsens gröna passager, med fordon som drivs med el eller vätgas, räknas sedan årsskiftet genom att matcha betalstationens teknik för nummerplåtsavläsning med fordonsregister i Sverige och Danmark. I januari 2023 var andelen gröna passager 7 procent – och den har ökat successivt varje månad till 8,4 procent i juni.

Årets resultat före värdeförändring förväntas landa högre än tidigare förväntat och över resultatet för 2022. Konsortiet bedömer att resultatet ligger i den övre delen av intervallet 1 100-1 300 miljoner DKK.