Drygt halvvägs för den tre kilometer långa Varbergstunneln

Laddtruck jobbar i tunneln. Foto: Jens Pålsson

Trafikverket bygger ut Västkustbanan med dubbelspår genom Varberg och tunnel under centrum. När allt är klart får fler tåg plats, tillförlitligheten och säkerheten har förbättrats, stadsmiljön blir lugnare och staden kan växa.

Nu byggs nio kilometer dubbelspår mellan Varberg och Hamra i Halland, tre kilometer lång tunnel under staden, nytt stationsområde, plattformar i nedsänkt läge och ny godsbangård och fem nya broar. Byggprojektet med Varbergstunnel startade 2019, planeras till fem år och pågår totalt på fyra platser.

bild
Tunnelarbete under stadshotellet mellan service- och tågtunneln. Foto: Katarina Yngvesson

Tunnelarbeten i centrum

I centrala Varberg finns Trafikverkets arbetsområde i Järnvägsparken söder om stationshuset. Där bygger de en 2,8 kilometer lång tågtunnel i berg och bredvid den en servicetunnel för räddningsfordon. Dessa tunnlar binds samman av tvärtunnlar. Tågtunnelns norra mynning finns i Järnvägsparken och den södra i Breared. För att göra arbetsplatsen och miljön runtom säker så har miljön runtomkring arbetsområdet spärrats av .

Trafikverket sprängde klart i servicetunneln december 2022 och i maj 2023 sprängde de klart i tågtunneln. Under resterande del av 2023 pågår arbeten bland annat med att fortsätta täta sprickor i berget och med förberedande inkopplingsarbeten för dubbelspåret.

bild
Sista sprängningen i tågtunneln 26 maj 2023. På andra sidan arbetar en maskin med bergmassorna.Foto: Implenia Sverige AB

Öppning för trafik på nya dubbelspåret är planerat till juli 2025. Återställande och rivning av gamla järnvägen är planerad till 2025. Totalentreprenör är Implenia Sverige AB.

Kostanden är 7,8 miljarder kronor (2021 års prisnivå). Medfinansiering av Varbergs kommun, Region Halland och Jernhusen.

b
Bergarbetare laddar en sprängsalva Foto: Jens Pålsson

Källa: Trafikverket