Rååbanan rustades upp med ny dansk metod

Kontaktledningsbyte mellan Helsingborg – Teckomatorp där ca 37 000 meter kontaktledning och cirka 500 stolpar byttes ut. Foto: Trafikverket

När järnvägssträckan Rååbanan mellan Teckomatorp och Helsingborg rustades upp togs det stor miljöhänsyn. Detta sparade även tid och pengar. Istället för att schakta bort stora jordmassor valde Trafikverket att påla ner de 170 stolparna i marken, skriver Skånska Dagbladet.

Arbetet har pågått under hela sommaren och Rååbanan varit stängd för trafik eftersom arbetet har varit igång i princip dygnet runt. I dag kör tågen i 140 kilometer i timmen. När allt står klart ska det gå betydligt fortare.

– Det blev mycket lyckat. Det finns mycket naturreservat utmed Rååbanan och för att skydda både djur och natur valde vi den här metoden, förklarar Fredrik Rosenqvist, projektledare på Trafikverket för Skånska Dagbladet.

– Vi har sparat både tid, pengar och miljön på en och samma gång och vi har inte gått in och rört miljön något nämnvärt. Vid schaktning grävs stora områden upp och tar det lång tid innan allt är återställt.

Metoden kommer från Danmark, där den använts flitigt. Det borgar därmed för att metoden kommer att tillämpas vid fler arbeten med tågräls i framtiden.

– Absolut. Representanter från båder Trafikverket och miljöorganisationer har varit på plats och alla är mycket nöjda, säger en tillfreds Fredrik Rosenqvist till Skånska Dagbladet.

Projektet har varit omfattande och pågått mellan stationerna i Teckomatorp, Billeberga, Tågarp, Ramlösa och Gantofta i totalt nio veckor. Under tiden har resande fått åka buss, men för drygt en vecka sedan rullade tågen på som vanligt igen, rapporterar tidningen Skånska Dagbladet.

Totalt handlar det om:

  • 170 stolpar som pålats ner
  • 37 000 meter ledningar.

Upprustningen är ett långtgående projekt och för att par år sedan byttes all räls och alla spår ut.

– I dag kör tågen i 140 kilometer i timmen. När allt står klart ska det gå betydligt mycket fortare, förklarar Fredrik Rosenqvist.

Kort om Rååbanan

  • Sträckning: Helsingborg – Eslöv.
  • Längd: 6,5 mil.
  • Dubbelspår: Nej.
  • Elektrifierad: Ja.
  • Trafik: Persontåg.
  • Ingår i stråk/Järnvägsflöde: Ingen.
    bild
    Rååbanan. Bild: Trafikverket

    Källa: Trafikverket