Bane NOR bygger dubbelspår från Drammen till Kobbervikdalen för ökad trafikkapacitet

Illustration av Drammens restaurerade station med solpaneler på taket. Bild: Norconsult/Bane NOR, kredit Baezeni

Bane NOR har initierat byggandet av ett nytt dubbelspår som sträcker sig från Drammen till Kobbervikdalen, samtidigt som Drammens station genomgår omfattande upprustning. Det sammankopplade dubbelspåret är en del av ansträngningarna för att öka tågtrafikkapaciteten och möjliggöra fyra tågavgångar per timme mellan Oslo och Tønsberg.

Norska järnvägsoperatören Bane NOR har inlett byggandet av det nya dubbelspåret på Vestfoldjärnvägen, sträckan från Drammens station till Kobbervikdalen, vilket inkluderar en ny tunnel i Strømsåsen. Samtidigt vidtar de omfattande åtgärder på Drammens station, såsom konstruktionen av nya plattformar, spåruppläggning och höjning av stationsytan med 40 cm för att öka motståndskraften mot översvämningar. Byggarbetena påbörjades officiellt den 19 december 2019.

En stadsbro

Bane NOR samarbetar med Drammens kommun för att bygga även en ny stadsbro över Drammensälven, där Bane NOR är ansvarig för den del av bron som sträcker sig över spårområdet.

Det planeras att projektet kommer att vara avslutat år 2025, samtidigt som det nya dubbelspåret längre söderut på Vestfoldbanan, mellan Nykirke och Barkåker, också kommer att tas i bruk. Det resulterar i en sammanhängande dubbelspårssträcka mellan Oslo och Tønsberg, vilket möjliggör fyra tågavgångar i timmen i båda riktningarna mellan Tønsberg och Oslo.

Tunnel

Här pågår även bygget av Drammenstunneln, som är en del av detta nya dubbelspårprojekt. Den sträcker sig nästan 7 kilometer och består av cirka 6 km bergtunnel, 290 meter lösmaterialtunnel och 540 meter betongtunnel (kulvert).

Källa: Bane NOR