Trafikverket planerar att räta ut två skarpa kurvor på järnvägen genom Erikslund i Västernorrland. Detta görs så att det finns möjlighet för tågen att öka hastigheten. Samtidigt kommer den befintliga järnvägsbron över Ljungan att ersättas med en ny bro på en ny plats.
Trafikverket planerar att genomföra en linjerätning av järnvägen genom Erikslund samtidigt som den nuvarande järnvägsbron ersätts och flyttas till en ny plats. Syftet med detta projekt är att möjliggöra en ökning av tåghastigheten längs Mittbanan, vilket tillsammans med andra åtgärder förväntas förbättra trafikflödet och minska restiden.
Trafikverket har redan påbörjat planeringen för att utveckla en järnvägsplan. Den befintliga järnvägen genom Erikslund har två skarpa kurvor som begränsar tågens hastighet. Genom att räta ut dessa kurvor kommer kapaciteten att öka, vilket möjliggör fler tåg på sträckan och samtidigt minskar restiden längs Mittbanan.
Linjerätningen kommer att genomföras parallellt med ersättningen av den nuvarande järnvägsbron över Ljungan, en fackverksbro från 1877. Den nya järnvägsbron kommer att placeras på en ny plats. Genom dessa åtgärder förväntas tåghastigheten öka från 70 kilometer i timmen till 130 kilometer i timmen. Tillsammans med andra initiativ beräknas detta minska restiden mellan Sundsvall och Östersund med cirka 15 minuter.
Den planerade tidsramen för projektet inkluderar samråd under hösten 2024 till våren 2025, beslut om miljökonsekvensbeskrivning (MKB) våren 2025, samråd på orten hösten 2025, granskning av järnvägsplan våren 2026, fastställelseprövning våren 2026, samt preliminär byggstart och färdigställande under perioden 2028–2030.
Källa: Trafikverket