Malmbanan, sträckan mellan Gällivare och Kiruna, spelar en central roll i transporten av både personer och gods. För att möta den ökande efterfrågan och förbättra kapaciteten på banan har beslutet fattats att förlänga Sikträsk bangård och nu pågår projektering av projektet.
Projektet, påbörjat 2020, fokuserar på att förlänga Sikträsk bangård för att öka kapaciteten på Malmbanan. Den infrastrukturella förändringen syftar till att gynna både järnvägstrafiken och samhället genom att möjliggöra möten med 750 meter långa tåg. Genom att öka kapaciteten på banan förväntas effektiviteten inom transporten att optimeras och trängseln på Malmbanan att minska. Det primära målet är att underlätta för smidigare och effektivare järnvägstrafik, med särskild hänsyn till varierande trafiktyper som persontrafik, malmtrafik och övrig godstrafik.
I dagsläget pågår projektet i fasen av projektering, där olika aspekter av förlängningen utvärderas och planeras noggrant. Det förväntas att byggstarten kommer att äga rum preliminärt sommaren 2025. Genom detta projekt kommer kapaciteten på Malmbanan att stärkas och göra det möjligt för järnvägen att bättre möta transportbehoven för regionen.
Tidsplan för Projektet:
-
Samrådsunderlag järnvägsplan (Maj 2020): En inledande fas där intressenter och berörda parter samråds för att sätta riktlinjer och mål för projektet.
-
Samrådshandling järnvägsplan (Mars 2021): Utveckling och presentation av den preliminära järnvägsplanen för ytterligare diskussion och input från intressenter.
-
Granskningshandling järnvägsplan (Oktober 2021): En formell granskning av den utarbetade järnvägsplanen för att säkerställa överensstämmelse och kvalitet.
-
Fastställelseprövning järnvägsplan (November 2021): En formell process för att godkänna och fastställa den slutliga järnvägsplanen.
-
Planerad byggstart (Preliminärt sommaren 2025): Det förväntas att den faktiska konstruktionen och förlängningen av Sikträsk bangård kommer att påbörjas under denna period.
Källa: Trafikverket