WSP och AFRY har fått uppdraget från Trafikverket att utarbeta en järnvägsplan för sträckan Skellefteå – Degerbyn inom ramen för Norrbotniabanan. Norrbotniabanan är en 27 mil lång kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå, som vid fullt utbyggnad kommer att möjliggöra snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter, samt förbättra förbindelserna med Europa. Den spelar en nyckelroll för de omfattande industriprojekten i norra Sverige.
Uppdraget innebär att WSP och AFRY ska ta fram en järnvägsplan för den fem mil långa sträckan Skellefteå – Degerbyn - länsgränsen AC/BD, inklusive området inom Skellefteå kommun till länsgränsen. Arbetet genomförs i fyra faser - planering, utredning, projektering och leverans - och kommer att resultera i en komplett järnvägsplan, byggstyrande underlag och en miljökonsekvensbeskrivning.
Uppdraget inkluderar bland annat utfarten från centrala Skellefteå, en tunnel, regionaltågsstation i Byske och områden av nationellt intresse. Utfarten från centrala Skellefteå präglas av bebyggd mark och befintlig infrastruktur, vilket kräver nära samordning med Skellefteå kommun.
─ Det här handlar om mer än bara järnvägsdspår. Norrbotniabanan är avgörande för hela landets gröna omställning och är en nyckelkomponent för att släppa loss potentialen i norra Sverige, säger Anna Lundman, sektorschef Transport & Infrastructure på WSP.
─ Att planera framtidens transportinfrastruktur är alltid spännande, och just detta projekt har en central roll i den gröna omställningen och beräknas minska utsläppen av koldioxid med 80 000 ton per år genom att flytta transporter från väg till järnväg, säger Folke Sandberg, affärsområdeschef Samhällsbyggnad på AFRY.
Uppdraget ska vara klart 2030.