Fehmarn Bält-förbindelsen ger växtkraft till ny region i norra Europa

På väg till Tyskland och kontinenten från den danska sidan. KÄLLA: FEMERN A/S

När Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark öppnar 2029 får Sverige ett snabbspår till Europa. Där växer en ny region fram med 13 miljoner invånare som ger nya möjligheter för näringsliv och jobb. Men Sverige riskerar att missa tåget. Potentialen väljer man att inte se, säger Ellen Dahl på Sydsvenska Industri- och Handelskammaren.

Av Love Janson
 

Har du någon gång tagit färjan till kontinenten från Rödby i Danmark till Puttgarden i Tyskland? En klassisk förbindelse som länkat samman människor och näringsliv under många år. Där byggs nu Fehmarn Bält-förbindelsen, ett gigantiskt infrastrukturprojekt som skapar helt nya förutsättningar. Allt beräknas vara klart 2029 och blir ett snabbspår till Europa.

Förbindelsen rymmer både järnväg och motorväg och består av en 18 kilometer lång undervattenstunnel som kommer att gå i sundet mellan Tyskland och Danmark.

 

b

Snabb befolkningstillväxt

Den nya förbindelsen öppnar upp för helt nya möjligheter både för näringsliv och människor. En ny region etableras som består av södra Sverige, stora delar av Danmark och norra Tyskland. Beräkningar visar att där sker en kraftig befolkningsökning med 40 procent. Från 2021 fram till invigningen 2029 växer regionen med fyra miljoner invånare till totalt 13 miljoner. Regionen bär alltså på en stor potential.

 - Det blir en gigantisk marknad som lockar företag och näringsliv, säger Ellen Dahl som är regionchef på Sydsvenska Industri- och Handelskammaren. Den snabba tillväxten kan påverka strategiska beslut om var man placerar huvudkontor, lager och hur man skapar distributionsvägar.

Ellen ägnar mycket tid åt att sprida kunskap och engagemang kring infrastrukturfrågor och särskilt Fehmarn Bält-förbindelsen. Den nya länken stimulerar resandet. Undersökningar visar att restiden på sträckan Malmö och Hamburg förkortas med tre timmar.

 

b
Tunneln mellan Danmark och Tyskland blir ett snabbspår till Europa för både tåg- och fordonstrafik.
KÄLLA: FEMERN A/S

 

Färskt skånskt bröd i Hamburg

Det är inte bara restiden som blir kortare. Logistik och transporter gynnas också av den nya förbindelsen. Ledtiden minskar till marknaden och kunderna. Ett bageri i södra Sverige vädrar morgonluft och ser helt nya sätt att nå en bredare marknad. Tack vare förbindelsen kommer bageriet att kunna leverera färskt bröd till konsumenter i Hamburg efter 2029. Samma dag som det bakas i Skåne är det möjligt att tyska kunder ska kunna köpa vårt svenska bröd i sin butik. Den möjligheten har bageriet inte idag.

Bageriets framtidsplaner är ett bra exempel på hur företag börjar planera sin verksamhet efter den nya marknadssituationen som förbindelsen kommer att ge. En annan bransch som visar intresse för områdets expansion är besöksnäringen.

 - Man inser vilken stor betydelse som regionen kommer att få för hur man planerar sina semestrar. Fler i norra Europa kan hyra eller köpa feriehus. Konferenser och event får en helt ny omvärld. Det påverkar resmönster och val av färdväg.
 

b
Fehmarn Bält-förbindelsen har en stor potential för hela landet menar Ellen Dahl som är regionchef på Sydsvenska Industri- och Handelskammaren.
FOTO:
 ROGER NELLSJÖ

 

Kunskapscentra och jobb

Den framväxande regionen bli också ett kunskapsnav med flera universitet, högskolor och forskningsanläggningar, som ESS och MAX IV i Lund.

- Södra Sverige kommer att ingå i ett starkt innovationskluster i norra Europa, och där är satsningar på infrastruktur viktiga.

Utvecklingen gynnar inte bara kunskapsspridning och framväxten av nya jobb. Företag är intresserade av att också lägga sina forsknings- och utvecklingsavdelningar i anslutning till kunskapsnaven. Nya kontaktytor förenar kunskap, näringsliv och arbetsmarknad. På sikt kommer kunskapsnaven att förändra arbetsmarknaden, som öppnas upp där fler får kollegor från grannländerna. Regionen växer ihop.

 

b
Tunneln byggs i sektioner som sänks ned och kopplas samman i sundet mellan Rödby och Puttgarden.
Källa: Femern A/S

        

Sverige halkar efter

Kommunikationen genom Fehmarn Bält-förbindelsen tar inte slut i Tyskland. Den blir en del av ett större järnvägsnätverk ute i Europa och når Storbritannien i väst, Spanien och Italien i syd och Ungern och Polen i öst. Ofattbara 1 350 miljarder kronor satsas bara i Tyskland och Danmark på järnvägen med mål nästa årtionde.

I Sverige däremot går man mot strömmen.

 - Behovet av nya stambanor är mycket stort, poängterar Ellen. Då hade man ökat tillgängligheten, kunnat transportera gods enklare och fått fler att välja tåget ut till Europa genom Fehmarn Bält-förbindelsen. Men de planerna finns inte för de kommande decennierna.

Nyttan med infrastrukturprojektet stannar då i södra delen av landet.

- Den stora potential som finns för hela landet väljer man att inte se. Det kommer att påverka vår konkurrenskraft och tillväxt.

Sverige riskerar alltså att missa tåget. Olyckligt, menar Ellen som vill se ett större engagemang för de fördelar som förbindelsen har för att stimulera jobb och näringsliv.