Samarbetsavtal ska främja flygets vätgasflygutveckling i Sverige och Norge

Att ställa om till vätgasdrivet flyg är komplext och ställer krav på flygplatserna att ta hänsyn till nya procedurer kopplat till tankning, säkerhet och brandskydd samt hantering av flytande vätgas. Foto: Swedavia

Swedavia, tillsammans med Airbus, Avinor, SAS och Vattenfall, samarbetar för att utveckla infrastruktur för vätgasflyg i Sverige och Norge. Parterna har nu undertecknat en avsiktsförklaring om att gemensamt arbeta för att utveckla infrastruktur för vätgasflyg på flygplatser i Sverige och Norge. 

Målet är att undersöka möjligheten med vätgasdrivna flyg och skapa en ram för eventuell implementering. Studien pågår över ett år och inkluderar olika scenarier för vätgasflygutveckling, med målet att kommersialisera större vätgasflygplan senast 2035.

Samarbetet, som involverar över 50 flygplatser, utnyttjar expertisen hos de fem parterna för att förstå de operationella, infrastrukturella och tankningsbehoven för vätgasflyg i den nordliga regionen. Swedavia betonar sitt åtagande för hållbar flygning och ser samarbetet som ett betydande steg mot fossilfri flygning i Norden.

Vätgasdrivna flygplan är en del av koncernens strategi för klimatneutral flygning. Övergången kräver anpassningar av procedurer, infrastruktur och säkerhetsåtgärder på flygplatserna. Användningen av vätgas, tillsammans med biobränslen och elflyg, förväntas markant minska koldioxidutsläppen inom flygindustrin.

Flytande vätgas, producerad genom elektrolys av vatten eller förnybara källor, är det valda bränslet. Trots att vätgas har högre energiinnehåll per kilogram än Jet-A1, måste hänsyn tas till dess volym och lagring i flygplan. Sammantaget syftar samarbetet till att banan väg för en hållbar och klimatneutral framtid inom flygindustrin.