När bostadsbyggandet gick in i en lågkonjunktur sänktes humöret i cement- och betongbranschen. Men det finns ljus i tunneln. Byggkonjunkturen väntas sakta vända uppåt 2025. Ett ännu säkrare kort är alla infrastrukturprojekt inom väg, järnväg och hamnar som pågår och som är planerade under många år framåt. Samtidigt måste branschen ställa om och bli helt fri från co2-utsläpp 2045. På årets upplaga av Betongdagen presenterades bland annat innovativa lösningar på bindemedel som kan ge betydande reducering av utsläppen.
Sveriges hamnar är en viktig del av landets infrastruktur. Även här sker en pågående utveckling och utbyggnad. I Göteborgs hamn har en ny terminal på 144000 kvadratmeter öppnats efter sex års byggtid. Den ska svara mot det växande transportbehovet från svensk industri.
Umeå hamn är också i full gång att förbereda hamnen för fler och större transporter. Här ska större fartyg kunna lägga till samtidigt som hamnen strävar efter att bli ett grönt transportnav för hela norra Sverige. Ett projekt pågår för närvarande i hamnen där man studerar möjligheten att erbjuda fossilfria bunkringsbränslen och elladdning samt studera förutsättningarna för grön vätgasproduktion i Sverige.
I detta nummer av Nordisk Infrastruktur gör vi också ett besök på kollektivtrafikmässan Persontrafik 2024.
Här fick en utvald skara mässbesökare bland annat stifta bekantskap med Göteborg spårvägars nya vagn M34. Det är den längsta vagn som trafikerat linjenätet och nu måste många hållplatser förlängas för att kunna ta emot vagnen. På Persontrafik presenterades också, bland många nyheter, en självkörande buss. Bussen är försedd med fyra lidar-laser (”Light Detection and Ranging”) för att skapa en mycket detaljerad 3D-karta av omgivningen varav den största lidarn sitter på busstaket. Planen är att bussen ska provköras i Göteborg i vår, men i norska Stavanger har den redan gått i trafik sedan 2023.
Alla som tog del förra numret av Framtidens Järnväg (nr 3) kunde läsa ett stort reportage från järnvägsmässan Innotrans i Berlin. I detta nummer av Nordisk Infrastruktur berättar vi om fler tåg- och tekniknyheter som presenterades på mässan. Här finns till exempel ett snabbtåg som byggts för att klara den tuffa miljön i Egyptens öken. En annan intressant nyhet är ett samarbete mellan flygplanstillverkaren Airbus och tågtillverkaren Alstom för att höra cybersäkerheten inom järnvägssektorn.
Trevlig läsning