Storsatsning på E22 - Helge å får ny bro för framtidens flöden

Den gamla bron över Helge å i Kristianstad rivs och en ny byggs Foto: Trafikverket

Broarna på E22 strax söder om centrala Kristianstad är slitna. Trafikverket byter därför ut dem och samtidigt klimatanpassar vi konstruktionsutformningen utifrån framtida vattenflöden i Helge å.

Vid en inspektion som utfördes 2010 upptäcktes brister i broarna. Då bärigheten i de båda brobanornas ytterkanter är försämrad har körfälten smalnats av. Broarna byggdes 1968 och behöver nu bytas ut för att hålla de krav som Trafikverket utgår ifrån. Nu fortsätter gjutningsarbetet av påldäck och landfäste. Därefter planeras under våren en rivning av den gamla bron och lanseringen av ny bro sker. 

Provtagning

Vid provtagning under gamla motorvägen upptäcktes höga sulfathalter. Sulfaten finns i torven och fungerar som en bomullstuss som suger åt sig sulfaten.

Återanvändning av asfalt

Efter provtagningen visar det sig att det finns höga nivåer av föroreningar i asfalten. Den klarar därför inte miljökraven på att kunna återanvändas. Därför körs all asfalt bort för att tas emot för återvinning.

b
Vid provtagning under gamla motorvägen upptäcktes höga sulfathalter vilket har anmälts till berörda tillsynsmyndigheter. Foto: Trafikverket
b
All asfalt tas bort för återvinning. Foto: Trafikverket
b
Fågelhäckning och fisk i vatten lämnas helt ifred för att inte störas under två månader varje år. Foto: Trafikverket

Jordlagret intill broarna

Platsen där Trafikverket ska byta ut broarna på E22 är en gammal sjöbotten. För att få reda på jordlagret kvalité och dess mående har det gjorts provborrningar i vägbanan. Resultatet ligger som underlag för att skapa bättre förutsättningar när entreprenören ska utföra hela arbetet.

Kristianstad under havsnivån

Delar av Kristianstad ligger under havsnivån och skyddas därför av vallar och vattenpumpar mot översvämning. Här ligger Sveriges lägsta punkt, 2.41 meter under havsytan. Det stora högvattnet som drabbade Kristianstads kommun 2002 visade att staden kan drabbas väldigt hårt vid ökade vattenflöden i Helge å. Utbyggnaden av vallar och pumpstationer sker succesivt där arbetet styrs av kommunen. Idag råder det oklarheter om de befintliga broarna klarar de framtida vattenflödena.

b
En skyddsvall ska hålla vattnet borta från västra Kristianstad. Foto: Trafikverket
b
Förberedelsearbetet inför gjutningen. Foto: Trafikverket
b
Bild från oktober 2024 inför gjutningen. Foto: Trafikverket

Projektet:

  • Den gamla bron över Helge å i Kristianstad rivs och en ny byggs. Bron kommer byggas cirka 2 meter högre än vad den befintliga är idag. Detta för att möta upp för framtida vattenflöden och de krav som Trafikverket har. 
     
  • Bron ansluter till samma sträckning av E22 som tidigare.
     
  • Bron blir 130 meter lång och 26,5 meter bred.
     
  • En ny gång- och cykelvägsförbindelse under bron byggs på östra sidan av Helgeå i Kristianstad kommun.
     

b
Trafiken påverkas av nedsatt hastighet med 50 km/h förbi arbetsområdet på 1 km. Foto: Trafikverket
b
Naturområdet kring broarbetet är mycket känsligt och Trafikverket tar hänsyn till miljön, Natura 2000 och allt djurliv som lever i närheten. Foto: Trafikverket
b
Projektet medfinansieras med drygt 13 miljoner euro vilket motsvarar cirka 138 miljoner svenska kronor. Foto: Trafikverket

Källa: Trafikverket