Budgeten hotar nattågen - Ingen räddning för Jämtland

SJ:s sovvagn. Foto: Daniel skog

Nästan 30 000 personer har svarat på STFs enkät om att rädda nattågen till norra Sverige, men när regeringen nu presenterat sitt förslag till statsbudget saknas det helt pengar till att rädda nattågen. Varannan nattågsresenär som blir strandad kommer att ta bilen istället visar Svenska Turistföreningens enkät. 

Trafikverket får 194 miljoner kronor mindre än begärt i förslaget till statsbudget 2025 för att upphandla färje-, flyg-, buss- och tågtrafik. Det innebär att Trafikverket ser ut att ha tillräckliga medel för att fortsätta upphandla nattåg mellan Narvik och Stockholm men inte till sträckan mellan Jämtland och Stockholm. För att utvidga nattågstrafiken till Västsverige och Västerbotten skulle det krävas ännu mer pengar och ett nytt uppdrag från regeringen.  

- Den här budgeten lirar inte med den stora viljan att resa med nattåg i Sverige, vare sig man ska turista, arbetspendla eller hälsa på släkten. Förhoppningsvis räcker de pengar regeringen sätter av till nattågen mellan Narvik och Stockholm, men den här budgeten räddar inte nattågen mellan Stockholm, Västsverige och Norrlandskusten/Jämtland, säger Maria Ros-Hjelm, generalsekreterare Svenska Turistföreningen. 

Det är totalt 29 975 personer som besvarat STFs enkät om att Rädda Jämtlandsnattågen. Nästan hälften, 49 procent, säger att de kommer att ta bilen istället om nattågen slutar rulla. Var femte resenär, 22 procent, säger att de skulle ställa in sin resa helt om nattåget försvinner. 

- Det finns en stor efterfrågan på nattåg mellan södra och norra Sverige. På de här sträckorna behövs klimatsmarta nattåg året runt så att vi kan sprida ut turismen över tid och rum men också möjliggöra arbets- och skolresor, säger Maria Ros-Hjelm. 

Ett bra första steg – men mer behövs till naturreservat och nationalparker 

Regeringen har i budgetpropositionen för 2025 föreslagit en höjning av skötselanslagen till statliga naturreservat och nationalparker med 100 miljoner kronor per år. Jämfört med 2017 har dock finansieringen även efter höjningen minskat med 34 procent per område, visar Friluftsfrämjandets och Svenska Turistföreningens beräkningar. 

- Det här är ett första välkommet steg som regeringen tar, men nu är det viktigt att anslagen fortsätter att höjas för att ta igen den underhållsskuld som de stora nedskärningarna föregående år skapat. Pengar till naturreservat och nationalparker är oerhört viktiga för både det nära och det långväga friluftslivet, säger Maria Ros-Hjelm. 

Om STFs nattågsenkät om Jämtlandsnattågen: 

Enkäten har mellan 30 augusti och 19 september 2024 fått totalt 29 795 svar. 

Enkätsvaren visar: 

  • Hälften (49%) av nattågspassagerarna skulle ta bilen istället om tågen slutar gå 
  • Var femte (22%) nattågsresenär skulle avstå från att resa till och från Jämtland om nattåget försvinner 
  • Sex av tio (60%) nattågsresenärer tycker det är viktigast att slippa byten  

Vanligaste önskemålen om nattågen: 

  • Fräschare och modernare tåg 
  • Lägre biljettpriser 
  • Bättre punktlighet 
  • Direktlinjer utan byten 
  • Utöka nattågstrafiken 

STFs krav: 

  1. Trafik året runt – Det ska upphandlas nattåg mellan Jämtland och Stockholm/Göteborg varje natt året om. 
  2. Bra standard – Nattågen ska vara fräscha, bekväma och pålitliga. Toaletterna måste fungera och det ska vara städat ombord. 
  3. Smartare banarbeten – Banarbeten ska planeras så att inte nattågen drabbas mer än andra tåg. Biljetterna kan släppas tidigare om banarbeten planeras i tid. 
  4. Källa: STF