Göteborgs Hamn och Port of Shanghai har tecknat ett förnyat systerhamnsavtal som ska främja och utveckla samarbete kring bland annat tillväxt och hållbarhet mellan hamnarna.
Kina är sedan länge Sveriges största handelspartner i Asien. Uppåt 10 000 svenska företag bedriver handel med Kina och drygt 600 svenska eller Sverigerelaterade företag har verksamhet på plats i landet. Majoriteten av handeln mellan länderna är sjöburen – till stor del via den containerlinje som trafikeras av några av världens största containerfartyg. Trafiken avgår varje vecka i vardera riktning mellan hamnarna i Göteborg och Shanghai som är Nordens- respektive världens största containerhamnar.
Nu har hamnarna tecknat ett förnyat systerhamnsavtal som innefattar fortsatt samarbete på ledningsnivå. Man ska samverka för att öka handelsutbytet mellan hamnarna, såväl som att intensifiera gemensamma ansträngningar för hållbara transporter. Avtalet signerades av Shanghais transportkommissions generaldirektör Yu Fulin och Göteborgs Hamns VD Göran Eriksson.
– Svensk handel med Kina är betydande och det är vårt ansvar som Sveriges största hamn att medverka till att göra hela värdekedjan mer hållbar. Det gör vi genom att samverka med andra hamnar som den i Shanghai inom till exempel elektrifiering och att tillgängliggöra förnyelsebara bränslen för berörda rederier, säger Göran Eriksson och fortsätter:
– Många av våra konsumtionsvaror importeras från Kina och i takt med att svenska konsumenter blir mer medvetna om transportrelaterade utsläpp så ställs allt högre krav på hela sjöfartssektorn. I samverkan med hamnar världen över bidrar vi på Göteborgs Hamn inte bara till omställningen lokalt utan också globalt.
Sveriges generalkonsul i Shanghai, Marie-Claire Swärd Capra stod som värd för signeringen av systerhamnsavtalet:
– Sverige har en betydande och motståndskraftig handelsrelation med Kina som sträcker sig århundraden tillbaka. 1994 formaliserades samarbetet mellan Shanghais hamn, världens största containerhamn, och Göteborgs hamn, Skandinaviens största hamn, genom ett systerhamnsavtal, då båda parter ansåg att ett ömsesidigt erfarenhetsutbyte skulle gynna deras respektive verksamheter. Jag är mycket glad att de båda parterna till systerhamnsavtalet nu har kommit överens om att fortsätta och vidareutveckla detta samarbete.
Källa: Göteborgs hamn