Tyskland moderniserar järnvägsnätet med nytt renoveringskoncept

Tysk järnvägsinfrastruktur har länge dragits med omfattande underhållsskuld. Foto: Deutsche Bahn,

Nu ska Tysklands eftersatta järnvägsinfrastruktur åtgärdas

Ett nytt koncept för omfattande renoveringar av järnvägslinjer ska påskynda moderniseringen av Tysklands järnvägsnät. Enligt transportminister Volker Wissing är målet att kärnlinjerna ska vara helt renoverade och uppgraderade senast 2030.

Renoveringsmodellen fokuserar på att helrenovera viktiga sträckor under en avgränsad tidsperiod i stället för att genomföra partiella förbättringar under pågående trafik. Denna strategi är både effektivare och snabbare än nybyggnationer som dock fortsätter parallellt. Att renovera samtidigt som tågen rullar är inte effektivt, menar transportminister Volker Wissing.

Första sträckan att genomgå denna helrenovering blir Riedbahn mellan Frankfurt och Mannheim som stängs av helt under fem månader från mitten av 2024. Sträckan är en av Tysklands mest trafikerade och drabbas av dagliga störningar. Därefter väntar renoveringar på godsstråket Emmerich-Oberhausen och linjen Hamburg-Berlin.

Tysklands järnvägsinfrastruktur har försummats i decennier och inte hållit jämna steg med den ökande trafiken. Michael Peterson, styrelsemedlem i Deutsche Bahn, har uttryckt optimism över strategin och förutspår betydande förbättringar i hela landet till 2029. Målet är att ge både passagerare och godsoperatörer en stabilare och modernare järnväg, vilket väntas öka förtroendet för det tyska järnvägssystemet. Moderniseringen markerar ett viktigt steg i Tysklands arbete för att möta framtidens transportbehov och minska beroendet av vägtrafik.