Till våren påbörjas arbetet med att höja bärigheten på Strömsundsbron i Jämtland. Fokus kommer att ligga på det norra körfältet. Åtgärderna innebär begränsningar för transporter bredare än 2,8 meter.
Arbetet för att stärka bron fortsätter under våren. Det är det norra körfältet som står i tur. För att undvika en total avstängning begränsas körfältets bredd till 2,8 meter. Bredare transporter hänvisas till omledningsvägen, väg 345 förbi Ulriksfors. Betongelement placeras på både den norra och södra sidan av bron för att tydliggöra gränserna.
Strömsundsbron är en cirka 330 meter lång snedkabelbro och en viktig del av E45 över Ströms Vattudal i Strömsund. Det är en brotyp där brobanan direkt är förbunden med pyloner (bärportar) genom sneda kablar eller stag.
Om projektet
Under projektet kommer bärighetsklassen på bron höjas till en så kallad BK4, vilket innebär att fordon upp till 74 ton får trafikera bron. För att höja bärighetsklassen kommer detta att genomföras:
- åtgärda nitförband och ståldetaljer under bron
- montera räcken mellan gång- och cykelväg och vägbana
- anpassa gång- och cykelvägar till samma bredd
- byta nio stycken fogar för att förbättra hållbarheten
- förbättra övergångskonstruktionerna (anslutningarna mot väg) på båda sidor av bron.
Brofakta
- Brons längd 332 meter (mittspann 182,6 meter och sidospann 74,7 meter)
- Brons bredd 12,5 meter
- Bropelares höjd 20 meter
- 16 bärlinor om 90 respektive 60 meter med bärkraft av 400 ton (sammanlagda bärkraft 6 400 ton)
- Stålvikt 1 200 ton och betong 2 500 ton
- Byggandet av bron startade i februari 1954
- Brons stålarbeten pågick mellan mars-december 1955
- Bron stod klar i september 1956.
Källa: Trafikverket