Regeringen stoppar planerna på Sveriges första permanenta elväg - utgår ur nationell plan

Den sträcka som var aktuell för elvägen var en två mil lång sträcka på E20 mellan Hallsberg och Örebro. Foto: Trafikverket
Den sträcka som var aktuell för elvägen var en två mil lång sträcka på E20 mellan Hallsberg och Örebro. Foto: Trafikverket

I februari 2025 beslutade regeringen att Sveriges första permanenta elväg inte längre ingår i den nationella transportinfrastrukturplanen. Beslutet innebär att projektet förlorar sin finansiering och därmed avslutas. De avsatta medlen kommer att fördelas på andra infrastruktursatsningar, men det är ännu oklart vilka dessa blir.

Höga kostnader bakom beslutet

Både Trafikverket och de som lämnat anbud har försökt uppskatta kostnaderna för projektet. Eftersom elvägen var ett pilotprojekt fanns ingen tidigare erfarenhet att utgå från. Samtidigt har förändringar i omvärlden, med sämre materialtillgång och inflation, bidragit till att kostnaderna blivit betydligt högre än beräknat.

Projektet går in i analysfas

Den planerade elvägen skulle byggas på en två mil lång sträcka av E20 mellan Hallsberg och Örebro. Syftet var att testa elvägsteknik i en verklig miljö, inklusive kringliggande system som betal- och accessfunktioner. Projektet var en del av Trafikverkets arbete med att undersöka elektrifiering av det statliga vägnätet.

Trots att upphandlingen avbryts fortsätter arbetet med att analysera hur kostnaderna kan reduceras. Intresset för elvägar ökar internationellt, och med tiden väntas ett bredare kunskapsunderlag bidra till effektivare lösningar.

Trafikverket fortsätter följa teknikutvecklingen

Trots att elvägsprojektet utgår ur den nationella planen har Trafikverket fortsatt i uppdrag att bevaka utvecklingen av elvägsteknik. Myndigheten kommer att följa tekniska framsteg och eventuella framtida tillämpningar av elvägar i Sverige.

Källa: Trafikverket