Rail Baltica når landskapet Pärnu – Viktig milstolpe för Estlands järnvägsprojekt

Pärnu stadsförvaltning har utfärdat ett bygglov för Rail Baltica att bygga Pärnu internationella passagerarterminal i Estland. Rail Balticas internationella passagerarterminal kommer att ligga cirka 4 kilometer från Pärnu centrum, mellan Via Baltica och Pärnufloden. Illustration: Rail baltica

Bygget av Rail Baltica i Estland har nått en viktig milstolpe. Rail Baltic Estonia och AS Tariston har nyligen undertecknat ett avtal om byggandet av den första delen av huvudsträckan i landskapet Pärnu. Sträckan Selja–Tootsi blir 15,8 kilometer lång och innebär att det internationella höghastighetstågsprojektet för första gången når Pärnu, en viktig logistisk knutpunkt för Estland och hela Baltikum.

– Rail Baltica är en strategisk investering för Estlands och hela Baltikums framtid. Det skapar en helt ny ekonomisk axel för Estland genom att ansluta oss till Västeuropas transportnät och öppna nya möjligheter för både persontrafik och handel, säger Anvar Salomets, vd för Rail Baltic Estonia.

Stärker Estlands koppling till Europa

Projektet förväntas bidra till regional utveckling, förbättrad logistik och stöd för lokala företag. Utöver själva höghastighetsbanan kommer sträckan också att inkludera miljöskyddsåtgärder, som ekodukterna vid Kõnnu och Viluvere, vilka gör det möjligt för vilda djur att passera. Dessutom kommer viadukter och gångtunnlar att byggas för att förbättra lokala förbindelser och skapa en mer sammanhållen infrastruktur.

Byggstart för Kaisma station

Parallellt med huvudsträckan påbörjas även byggandet av stationen i Kaisma. Detta projekt beräknas ta två år, varefter stationen överlämnas till nästa entreprenör för vidare utveckling av infrastrukturen.

– Det är ett spännande och ansvarsfullt projekt där vi kan använda vår erfarenhet från tidigare arbete med Rail Baltica. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med beställaren, med vilken vi har en god och förtroendefull relation. Denna delsträcka är tekniskt varierad och ger oss möjlighet att fullt ut använda vårt teams expertis, säger Argo Kotsar, styrelseledamot i AS Tariston.

Rail Baltica – mer än bara en järnväg

Effekterna av Rail Baltica sträcker sig långt utöver en höghastighetsförbindelse. Projektet är även av stor betydelse för säkerheten i regionen, då det bidrar till förbättrad försvarskapacitet och militär rörlighet.

– Rail Baltica, det största infrastrukturprojektet i Estlands historia, når nu Pärnu. I en föränderlig säkerhetsmiljö måste vi säkerställa att Estland har goda förbindelser med resten av Europa. Under de kommande åren är det avgörande att inte bara investera i utbyggnaden av huvudvägar, utan även i ny järnvägsinfrastruktur, säger infrastrukturminister Vladimir Svet.

Bygget pågår till 2028

Projektet har en budget på 62,3 miljoner euro exklusive moms, och byggarbetet förväntas pågå till slutet av 2028. Minst tio kilometer av banvallen ska vara klar till 2026, och hela sträckan beräknas stå färdig 2028.

Om AS Tariston

AS Tariston är ett av Estlands ledande infrastrukturbolag och specialiserar sig på vägar, broar, järnvägsinfrastruktur och underhåll av riksvägar. Bolaget grundades 2002 och ingår i Nordecon AS-koncernen.

Företaget har bred erfarenhet av stora infrastrukturprojekt, inklusive asfaltproduktion, markförbättring och trafikhantering. Med över 160 anställda och en modern maskinpark med 80 maskiner kan Tariston genomföra komplexa projekt på ett effektivt och hållbart sätt.

Staden Pärnu inkluderas i Rail Baltica?

Rail Baltica kommer att inkludera Pärnu som en viktig station i Estland. Staden, som kallas för Estlands Riviera, får en central roll i projektet som en del av förbindelsen mellan Tallinn och gränsen till Lettland.

Källa: Rail Baltica