Regeringen har nu gett klartecken för att bygga Norrbotniabanans fortsatta sträcka norrut mellan Dåva, strax norr om Umeå, och Skellefteå. Beslutet innebär att Trafikverket kan påbörja upphandlingar och markförberedelser för att järnvägen ska bli verklighet. Norrbotniabanan kommer att spela en avgörande roll för både arbetsmarknaden och transportinfrastrukturen i norra Sverige.
– Äntligen! Vi har kämpat länge för det här, och det är fantastiskt att det nu händer, säger regionrådet Rickard Carstedt, och Patrik Sällström, regional utvecklingsdirektör på Region Västerbotten som har det statliga uppdraget att bedriva regionalt utvecklingsarbete i länet.
Norrbotniabanan kommer när den är färdigutbyggd att bestå av 27 mil kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå. Nya resecentrum kommer att finnas i Skellefteå, Piteå och Luleå, med regionaltågstationer i bland annat Sävar, Robertsfors, Bureå och Byske. Med Norrbotniabanan kommer restiden mellan kuststäderna att halveras, vilket gör det enklare att pendla, studera och arbeta i hela regionen. Små och medelstora företag får bättre möjligheter att växa, och det blir lättare för industrin att transportera varor. Järnvägen knyter dessutom norra Sverige närmare det europeiska järnvägsnätet, vilket stärker handel och samarbeten med andra länder.
En av de stora fördelarna med Norrbotniabanan är dess positiva påverkan på klimatet. Genom att flytta transporter från väg till järnväg minskar koldioxidutsläppen med cirka 80 000 ton per år. Det bidrar till Sveriges mål att bli fossilfritt år 2045 och gör det möjligt för industrin att utvecklas på ett mer hållbart sätt.
Norrbotniabanan är också viktig för norra Sveriges ekonomi. Regionen är en av världens största exportörer av trävaror, pappersmassa och malm. En bättre järnvägsförbindelse gör det enklare att transportera dessa råvaror på ett effektivt och klimatsmart sätt. Dessutom kan den ökade tillgängligheten stärka besöksnäringen och skapa nya möjligheter för turism.
Trots att byggstarten nu är beslutad är hela finansieringen av banan ännu inte klar. Diskussioner pågår om hur projektet kan genomföras snabbare, och det finns förslag om att bilda ett särskilt projektbolag för att hantera delar av arbetet.
Norrbotniabanan är en av Sveriges viktigaste infrastruktursatsningar för framtiden, enligt forumet Mötesplats Sverige. Med nya anknytningar, kortare restider, och ett robustare transportsystem för persontrafik och gods kommer den att stärka norra Sveriges utveckling och bidra till en mer sammanlänkad arbetsmarknad och mer hållbara transporter, anser forumet.
Källa: Mötesplats Sverige