Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens konkurrenskraft och det måste bli enklare att resa kollektivt till flygplatsen, både med buss och tåg, menar Mälardalsrådets. Rådets företrädare Jens Sjöström och Kristoffer Tamsons välkomnar delrapporten från Arlandasamordningen med förslag på vägsidan. Enligt rådet behöver regeringen svara upp med konkreta satsningar för mer attraktiv kollektivtrafik för att stärka flygplatsens konkurrenskraft.
– Det måste gå snabbt och smidigt att resa till Arlanda från hela Stockholm-Mälarregionen. Andelen som reser kollektivt ska öka från 50 procent till 60 procent 2030 och då är bussresorna en viktig del. Mälardalsrådet välkomnar Arlandasamordnaren Peter Normans delrapport om satsningar på vägsidan. Men det behövs även ett omtag för spårtrafiken. Regeringen måste ta ansvar för att avtalet med A-train omförhandlas och finansiera ett borttagande av stationsavgiften som idag hämmar kollektivtrafikresandet till och från Arlanda. Vi ser fram emot fortsatt dialog med Arlandasamordningen och slutförslagen i maj. Sen är det upp till regeringen att göra verkstad av förslagen. Stockholm-Mälarregionen står redo, säger Jens Sjöström, ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.
Regeringens utredare Peter Norman har lämnat en andra delrapport i Arlandasamordningen (dir. 2023:178) med fokus på vägfrågor. Utredningen ska bland annat lämna förslag inom såväl järnväg som väg för att stärka Arlanda flygplats. I delrapporten är Mälardalsrådets utvecklingsstrategi för transporterna i Stockholm-Mälarregionen, Systemanalysen, en viktig utgångspunkt för de preliminära förslagen.
– Arlanda är Stockholm-Mälarregionens port mot omvärlden och avgörande för vår internationella konkurrenskraft. Det måste vara smidigt för människor och gods att transporteras till och från Arlanda. Arlandasamordningen lämnar viktiga förslag om ökad kapacitet och kollektivtrafikkörfält på E4 Häggvik-Arlanda. E4:an norr om Stockholm är en flaskhals som Mälardalsrådet har pekat på under lång tid och den kommer att bli värre när Förbifart Stockholm öppnar. I Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits är vi sju regioner som enats om gemensamma prioriteringar för transporterna i Stockholm-Mälarregionen ur ett systemperspektiv. Det ger en styrka och tydlighet inför regeringens arbete med den nationella infrastrukturplanen, säger Kristoffer Tamsons, ordförande i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete och regionråd Region Stockholm.
Mälardalsrådets synpunkter i korthet:
Arlandas tillgänglighet är viktig för Sveriges konkurrenskraft
Det ska vara snabbt och smidigt att åka kollektivt till Arlanda från hela Stockholm-Mälarregionen
Andelen som reser kollektivt till Arlanda ska öka från 50 procent till 60 procent 2030
Ta bort den extra avgiften för att åka tåg till Arlanda C
E4:an mellan Häggvik och Arlanda måste byggas ut. Särskilt med tanke på den ökade trafiken när Förbifart Stockholm öppnar
Använd smarta trafiksystem och bussfiler vid köer, så att fler kan ta buss till flygplatsen
Gör det smidigare för bussresenärerna på Arlanda genom bland annat kortare gångvägar
Tvärförbindelse Södertörn får inte försenas. Den kommer att stärka tillgängligheten till Arlanda från sydöstra Stockholm
Det behövs tydliga förslag på hur utvecklingen av godstransporterna och flygfrakten ska säkerställas
Källa: Mälardalsrådet