Under 2013 deltog 49 fartyg i Göteborgs Hamns kampanj för renare fartygsbränslen. Tillsammans sparade de 120 ton svaveloxidutsläpp.
De rederier som använder sig av marin gasolja, LNG eller något annat bränsle med max 0,1 procents svavelhalt i Göteborgs Hamn kan delta i en miljökampanj. Då premieras de upp till 250 000 kronor per år och fartyg.
Totalt betalades 4 miljoner kronor ut under 2013 inom ramen för miljökampanjen. Målet är mindre utsläpp från sjöfarten i Göteborg samt att underlätta förberedelserna inför EU:s nya svaveldirektiv som införs 2015. Finansieringen av kampanjen sker genom hamntaxan, som sedan många år tillbaka innebär en extra tilläggsavgift om ett fartygs bränsles svavelhalt överstiger 0,5 procent.
— 2013 sparade kampanjen 120 ton svaveloxid utsläpp, vilket är 13 ton mer än under 2012, säger Anna Jivén, tf miljöchef, Göteborgs Hamn AB.
B-Gas deltog under 2013 med nio fartyg i miljökampanjen.
— Vi vill stötta nyskapande initiativ kring en renare miljö, så det kändes väldigt naturligt att vara en del av Göteborgs Hamns arbete på det här området, säger Kim Kristensen, vd för B-Gas Operation.
Kontrollen i miljöprogrammet är noggrann. Göteborgs Hamn bidrar till att finansiera en Chalmers-studie där en forskargrupp på institutionen för rymd- och geovetenskap övervakar fartyg som anlöper eller lämnar hamnen.
— Via en mätstation på taket av Älvsborgs fästning analyseras gaser från fartygens rökgasplymer. Där kan vi mäta hur mycket svavel bränsle innehåller och hur effektivt svavelprogrammet är, säger Anna Jivén.