Fackklubben Seko Pendelklubben begär ett skadestånd av tågbolaget MTR på en halv miljonkronor eftersom fackklubben konstaterar att tågbolaget brutit mot flera lagar när två fackliga företrädare sparkades med omedelbar verkan, skriver Proletären.
MTR hänvisar till arbetsbrist som motivering för avskedandena. Ett ihåligt argument skriver Proletären. Facket konstaterar att det inte kan anses råda arbetsbrist eftersom flera tåg inte kan gå i trafik på grund av att de saknar den kamerautrustning som ska ersätta tågvärdarna samt eftersom den monterade kamerautrustningen ofta går sönder vilket medför att tåget inte kan gå i trafik i brist på tågvärdar.
– Det råder ingen arbetsbrist. MTR har ett antal pendeltåg som inte kan sättas i trafik eftersom de saknar den kamerautrustning som ska ersätta tågvärdarna. Men MTR väljer hellre att ställa in tåg som skulle ha kunnat gå i trafik, än att köra så många tåg som möjligt. Om resenärerna som nu trängs i överfyllda tåg och får vänta ibland i timmar på grund av det som MTR säger vara personalbrist och fordonsbrist, fick veta hur det verkligen står till, skulle kritiken bli enorm, sade Susanne Högye-Bäckman till Proletären i samband med att arbetarna fick veta att de sparkats med omedelbar verkan.
Efter att MTR påmints om skrivningen i förtroendemannalagen, ändrade bolaget den omedelbara uppsägningen till uppsägning den 18 oktober. Seko konstaterar att MTR brutit mot förtroendemannalagen, anställningsskyddslagen, MBL och kollektivavtalet. Klubben kräver ett skadestånd från bolaget på en halv miljon kronor.
I en skrivelse till bolaget begär klubben nu förhandlingar om uppsägningarna och ogiltigförklarar samtidigt uppsägningen av Högye-Bäckman och Andersson.