Trafikverket lanserar en ny stödomgång för snabbladdstationer längs viktiga vägar. Genom längre etableringstider och minskade driftskostnader strävar de efter att göra det ännu mer fördelaktigt att bygga snabbladdstationer med 100-procentigt investeringsstöd.
Trafikverket tillhandahåller ekonomiskt stöd för att upprätta snabbladdstationer på sträckor där de saknas. I denna omgång inkluderas 30 vägsträckor, huvudsakligen i norra delen av landet, samt några i andra regioner. Det totala ekonomiska stödet uppgår till cirka 100 miljoner kronor, och varje laddstation kommer att få fullständigt investeringsstöd för byggandet (driftkostnader ingår ej).
För att öka attraktionskraften för stödet har kravet på att en laddstation alltid ska kunna leverera 150 kW dygnet runt sänkts till att stationen åtminstone måste kunna leverera 150 kW under tre timmar. Detta kan uppnås med hjälp av ett batterilager, som nu godkänns som en stödberättigad kostnad.
Hanna Eklöf, utredningsledare för klimatfrågor vid Trafikverket, förklarar:
"Batterilagren kan integreras i laddstationen eller stå intill den. Genom att ladda batterierna med lägre effekt kan ägaren ansluta laddstationen till elnätet med mindre effekt och därmed minska driftskostnaderna. Denna kostnadsminskning förväntas öka intresset för att installera laddstationer på de kvarvarande sträckorna som behöver täckas."
Denna modell är särskilt lämplig för att möjliggöra snabbladdning på vägsträckor med begränsad trafik. En potentiell begränsning är att om flera fordon behöver ladda efter varandra i mer än tre timmar, kommer de inte att uppnå 150 kW. Eftersom dessa vägsträckor har låg trafik är sannolikheten för detta dock minimal.
En nyhet för i år är förlängningen av etableringstiden från ett till två år. Alla kommande snabbladdstationer bör vara i drift senast 2025.
Genom att minska "vita sträckor" längs stora vägar genom ett utökat nätverk av snabbladdstationer, bidrar Trafikverket till övergången till elfordon och därmed till minskade utsläpp av växthusgaser.
Källa: Trafikverket