Nu är allt redo för att lyfta gigantiska broelement ur Gudbrandsdalslågen. Arbetet med att installera megakranen har nyligen slutförts.
Leverantören av denna imponerande kran, BMS Heavy Cranes AS, har framgångsrikt genomfört installationen, med över 80 lastbilar som transporterade krandelarna till platsen.
Under vecka 44 kommer broelementen till Randklevbron att lyftas från Gudbrandsdalslågen och placeras på land.
Massiv lyftoperation
- Vi förbereder nu för lyftoperationen av de två massiva broelementen, vardera vägande 270 ton. Detta är nästa steg för att säkerställa att människor kan åka tåg miljövänligt genom Gudbrandsdalen igen. För att göra detta har vi anlitat en imponerande kran från Danmark, eftersom det inte finns tillräckligt stora kranar för en sådan operation i Norge, säger Eivind Bjurstrøm, järnvägsdirektör på Bane NOR.
Den stora kranen anlände nyligen till Ormsundskajen i Oslos hamn med lastfartyget Wilson Flew IV. Leverantören var baserad i Danmark, och kranen transporterades till Oslo med båt.
Arbetet med att lossa båten inleddes den 19 oktober, och de första krandelarna nådde Ringebu dagen därpå. Mer än 80 lastbilar har transporterat krandelar från Oslo till Ringebu, och den sista lastbilen anlände i söndags.
Kranen som används är en imponerande Liebherr LR 11350 med en lyftkapacitet på 1350 ton. Megakranen består av flera delar och transporteras på lastbilar till Ringebu. Där kommer den att monteras och placeras i Gudbrandsdalslågen för att lyfta upp broelementen på land.
Denna mäktiga kran har en totalvikt på cirka 1450 ton och styrs av en förare som sitter inne i kranen. En handledare finns på plats för att ge anvisningar.
Placeras noggrant
Kranbommen, som används för att lyfta broelementen, sträcker sig imponerande 84 meter. Med en kapacitet på 329 ton vid 58 meters avstånd från mittkranen till lyften kommer den att säkerställa att Randklevbrons mittsektion placeras noggrant.
Kranen hyrdes av BMS Heavy Cranes AS, och Crane Norway kommer att vara ansvariga för installationen och lyfta broelementen från ån.
- När vi har lyft upp broelementen på land kommer vi att noggrant undersöka de två takstolarna för eventuella skador. Vi har skapat ett speciellt område vid älven där arbetet kommer att utföras så att vi kan reparera dem effektivt och säkert, säger Bjurstrøm.
Randklevbron, söder om Ringebu, drabbades av omfattande skador under extrema väderförhållanden. De höga vattenflödena i Gudbrandsdalslågen ledde till att ett av brofundamenten kollapsade och två broelement föll i ån.
Gäller att öppna trafiken snabbt
- Vi arbetar intensivt för att återställa broförbindelsen över floden så att vi snabbt kan återuppta trafik på Dovrebanen. Genom att eventuellt återanvända broelementen, bygga en ny grund och placera broelementen tillbaka på plats, kommer det att ta kortare tid att öppna upp Dovrebanen för genomfartstrafik, jämfört med att bygga en helt ny bro, säger Bjurstrøm.
Källa: Bane NOR