Nyligen genomfördes hastighetstester på ett färdigställt avsnitt av tjeckiska järnvägens fjärde korridor, där tågen testkördes i hastigheter upp till 200 km/h. Syftet var bland annat att utvärdera brokonstruktionernas faktiska prestanda vid hastigheter överstigande 160 km/h.
Resultaten från dessa tester kommer att analyseras för att bedöma broarnas användbarhet på höghastighetsbanor, inklusive för hastigheter över 300 km/h. Testerna var noga planerade för att störa den ordinarie tågtrafiken så lite som möjligt.
Testkörningarna i hastigheter upp till 200 km/h ägde rum mellan den 23:e och 26:e oktober på de nybyggda bansträckorna mellan Soběslav - Doubí u Tábora och Sudoměřice u Tábora - Votice. För testerna användes en Vectron-lok från järnvägsadministrationen. De faktiska testerna och utvärderingen av broarnas beteende utfördes med hjälp av specialdiagnostikutrustning från Fakulteten för Byggnadsingenjörskonst vid Tjeckiska Tekniska Universitetet i Prag.
Aerodynamiska tester
I samarbete med Forskningsinstitutet för Järnvägsfordon Tjeckiska Republiken utvärderades också de aerodynamiska effekterna i tunnlar vid genomfart av provtåget i höga hastigheter. Experterna fokuserade särskilt på att fastställa tryckbelastningen på fordonet och komforten för passagerarna.
På plattformarna genomfördes mätningar för att bestämma de aerodynamiska effekterna av det förbipasserande provtåget och de reguljära tågens anslutningar, samt för att definiera tryckförändringarna nära spåren. De faktiska mätningarna och analyserna utfördes av Tekniska Universitetet i Brno, Institutet för Järnvägsbyggnad och -konstruktion och Jan Perner Transportfakulteten vid Universitetet i Pardubice, Geofysiska Institutet vid Tjeckiens Vetenskapsakademi och Järnvägsforskningsinstitutet.
Källa: Správa železnic