Roslagsbanan, med sina 138 år på nacken, står inför en omvälvande omvandling som nyligen analyserades i en omfattande rapport från Mitt i. En rapport från Region Stockholms trafikförvaltning har kastat ljus på den stora utmaningen som den åldrande järnvägen står inför. Av de nuvarande 35 tågen på Roslagsbanan, som tillhör modell X10p och är över 30 år gamla, har en betydande andel visat tecken på slitage, inklusive sprickor i hjulupphängningar, skriver tidningen Mitt i.
Tågmodellens problem upptäcktes redan för över ett år sedan, och förvaltningen påpekar att tågen har nått slutet av sin tekniska livslängd både vad gäller ålder och antal körda kilometer.
En intressant aspekt är att de nya och moderna X15p-tågen ännu inte har satts i full drift, trots att de första levererades nästan tre år sedan. Denna övergång till de nya tågen kommer med sina egna utmaningar. X15p-tågen kräver dubbelt så mycket ström som de äldre modellerna, har färre sittplatser och för att hantera den ökande resenärsmängden krävs inköp av fler tåg. Detta medför att strömförsörjningssystemet måste utökas, och depåerna för Roslagsbanan måste bli större för att rymma fler fordon och möjliggöra underhåll. Enligt SL behöver tågdepån i Molnby i Vallentuna ökas från cirka 18 platser till cirka 45 för att hantera behovet, rapporterar Mitt i.
Planen att förlänga Roslagsbanan till T-centralen via Odenplan innebär också ytterligare kostnader. Byggandet av en 2-3 kilometer lång tunnel, planerad att påbörjas 2026 och förväntas slutföras 2038, kommer att resultera i en ökning av resenärer. För att hantera denna ökning krävs fler tåg. En utmaning är att de nya X15p-tågen inte uppfyller SL:s brandsäkerhetskrav för att trafikera tunneln, vilket innebär att de måste byggas om eller ersättas med nya fordon.
När tunneln byggs och Östra station rivs, kommer en av de tre depåerna för tågen att försvinna, och en möjlig lösning är att bygga en ny depå längs Roslagsbanans Österskärsgren med kapacitet för cirka trettiofem tåg.
Trots att tågen planeras att börja rulla i oktober 2023, kunde de tekniskt sett ha satts i trafik redan sommaren 2022. Transportstyrelsen gav redan i juli 2022 tillverkaren Stadler tillstånd för "erfarenhetsdrift med passagerare," vilket ansågs vara tillräckligt för att köra tågen i reguljär trafik.
Roslagsbanan står inför stora förändringar och utmaningar när den moderniseras för att möta framtidens krav och ökade resenärsmängd. Det återstår att se hur dessa utmaningar kommer att hanteras för att säkerställa en smidig och effektiv pendling längs denna historiska järnväg.
Källa: Mitt i