Säkerhetsbrister på Stockholms pendeltåg mörkades för skyddsombuden. Men de brister som den hemliga rapporten pekade ut är kvar ett år senare. Brister som får förarna att frukta för att klämma resenärer, skriver Arbetsvärlden.
Rapporten är märkt ”konfidentiellt”. Så konfidentiell att MTR inte ens lät skyddsombuden på pendeltåget ta del av den. Rapporten utfördes av MTO Säkerhet och undersökte hur det ensamma ansvaret för upp till 1 800 resenärer påverkade förarnas arbetsmiljö. Den var klar redan i januari. När Arbetsvärlden nu tar del av den framgår att flera av de brister som pekas ut ännu inte åtgärdats. En av dem gäller de kameror som ersätter tågvärdarnas kontroll av vad som händer vid dörrarna, rapporterar Arbetsvärlden.
”Det känns jobbigt. Man vet ju inte riktigt vad som är där och man vill ju inte klämma någon eller köra iväg med något fast i dörren. Kanske missa att ett barn stiger ombord men föräldern inte hinner på.”, skriver en förare som önskar vara anonym.
Arbetsvärlden skriver att tågentreprenören MTR inledde projektet att avskaffa tågvärdarna på Stockholms pendeltåg I slutet av 2022. I deras ställe skulle bland annat säker av- och påstigning övervakas genom kameror och skärmar i förarhytten. Projektet har mötts av stort motstånd från både tågvärdar och förare och deras fackliga organisationer som menar att det äventyrar både förares och resenärers säkerhet.