I genomsnitt dör 1-2 unga varje år i Finland på grund av att de klättrar på tåg. Kampanjen "Du kan fortfarande välja" uppmanar unga att göra ett annat val eftersom det är livsfarligt att klättra på tåg. Kampanjen genomförs av Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes), Vägverket, Räddningsbranschens centralorganisation SPEK och HUS. Kampanjen har också finansierats av STEK rf.
Syftet med kampanjen är att påverka ungas beteende på järnvägsområden och nära tågen. Även att klättra på järnvägens stolpar är livsfarligt. Som en följd av att klättra på tåg dör i genomsnitt 1-2 personer varje år i Finland. Dessutom inträffar allvarliga skador i liknande olyckor.
Svåra att behandla
Skadorna är vanligtvis långvariga och svåra att behandla. Behandlingskostnaderna för brännskador under intensiv- och vårdavdelning på HUS varierar från tiotusentals till miljoner euro. Utöver detta ökar kostnaderna för fortsatt vård i hemstaden och vid Palovammakeskus (brännskadeavdelning). Kostnaderna för invaliditet är ofta mångfaldiga jämfört med de initiala kostnaderna. Skadorna påverkar på många sätt de ungas liv och deras förmåga att klara vardagen.
- Elektricitet dödar, klättra inte på tåget. Det verkar finnas otillräcklig information om faran med elektriska tåg och järnvägen, eftersom olyckor fortfarande inträffar årligen. Olycksdrabbade är vanligtvis unga vuxna. Kampanjens budskap är tydligt: elektricitet dödar, klättra inte på tåget.
TikTok och YouTube
- Spänningen på elektriska tåg och järnvägar är upp till hundra gånger högre än i ett vanligt vägguttag hemma. Elektriciteten kan också "hoppa" från kraftledningarna, så att bara att vara i närheten är livsfarligt. Det är överhuvudtaget inte tillåtet att vara på järnvägsområdet, det är farligt och förbjudet även enligt lagen, säger Marko Tuominen, ledande expert inom järnvägssäkerhet vid Vägverket.
Större påverkan uppnås när kampanjen riktar sig till unga så brett som möjligt bland att genom annonsering på TikTok och YouTube. Kampanjvideon kommer också att synas i Tukes, Vägverket, SPEK och HUS egna sociala mediekanaler. Kampanjen finansierades av STEK rf, som främjar säkerheten och pålitligheten i användningen av elektricitet, energieffektiva elektriska lösningar och intelligent användning av elektricitet genom att samla, producera och dela information.
- I kampanjvideon betonas särskilt de ungas eget omdöme i närheten av järnvägar och tåg samt möjligheten att förhindra olyckor genom att hålla sig borta från tågtaken. Kampanjen har genomförts i samarbete med flera aktörer, eftersom att klättra på tågen har omfattande konsekvenser både för järnvägarnas funktionalitet och sjukvården, säger Anu von Lode, kommunikationschef på Tukes.
Källa: Rautatieuutiset