I östra Mellansverige använder ett 40-tal kommuner och regioner förnybara drivmedel i betydligt högre grad än riksgenomsnittet, med 64 procent jämfört med 30 procent enligt en ny rapport. Dessa regioner deltar i Fossilfritt 2030-projektet och ökar användningen av förnybara drivmedel i kommunorganisationen. Offentlig sektor spelar en viktig roll i övergången till hållbara transporter, med brådska av hänsyn till klimatet, näringslivets konkurrenskraft och krisberedskap.
Takten ökar snabbt i ett 40-tal kommuner och regioner i östra Mellansverige som deltar i projektet Fossilfritt 2030. De använder förnybara drivmedel i kommunorganisationen i långt större utsträckning än riksgenomsnittet – 64 procent jämfört med 30 procent. Offentlig sektor spelar en viktig roll i att ställa om fordon, drivmedel och infrastruktur till förnybara drivmedel. Och det är bråttom, både för klimatet, näringslivets konkurrenskraft och för att stärka krisberedskapen i en orolig omvärld.
Kommunerna som kommit längst
Sex län deltar i projektet: Stockholm, Södermanland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland. Den kommun i respektive län med högst andel förnybara drivmedel i egna transporter år 2022 var:
- Järfälla (92 %)
- Åtvidaberg (90 %)
- Uppsala (85 %)
- Sala (81 %)
- Eskilstuna (70 %)
- Örebro (67 %)
I 2022 ökade antalet fossilfria fordon, särskilt rena elbilar och biogasdrivna fordon. De deltagande kommunerna och regionerna ökade sin andel fossilfria transporter med 20 procentenheter under projektets gång, från 44 procent 2019 till 64 procent 2022. Biodiesel är nu det mest använda förnybara alternativet, följt av biogas.
Möjligheten till näringslivets omställning är en central del av projektet. Deltagarna reducerar sin klimatpåverkan genom att omställa sina fordonsflottor och genomföra gemensamma upphandlingar av fossilfria fordon. Dessutom strävar de efter att skapa bättre förutsättningar för näringslivet att genomföra mer hållbara transporter.
– Genom samverkan i BioDriv Öst och projektet Fossilfritt 2030 kan offentliga aktörer ställa liknande miljökrav i sina upphandlingar. Det skapar tydlighet och långsiktighet för företagen, något som de tydligt efterfrågar, säger Lovisa Gustafsson, sakkunnig i elektrifiering och infrastruktur på BioDriv Öst.
Samverkan sänker kostnaderna
I en tid av inflation och stora sparkrav i offentlig sektor väcks dock frågan om det går att prioritera transportsektorns omställning framöver. Men omställningen är inte likställd med ökade kostnader, det kan vara precis tvärtom menar BioDriv Öst.
– Vi ser tydligt att samverkan bidrar till att sänka kostnaderna, både för offentlig sektor och för näringslivet. Och fossilfritt behöver inte vara dyrare, framför allt inte om man har långsiktiga strategier och uthållighet över tid. Tittar man på totalkostnadskalkyler för olika val av fordon och drivmedel så ligger fossilfritt bra till. Men med kortsiktiga satsningar och tvära kast blir det ofta betydligt dyrare, säger Martin Ahrne, sakkunnig i elektrifiering och biodrivmedel på BioDriv Öst.
Större samhällsnytta
Det övergripande målet med projektetet är att kommunerna och regionerna ska underlätta näringslivets och allmänhetens omställning genom att gå före och skapa en ökad marknad för förnybara drivmedel. När offentliga aktörer ställer om egna verksamheter bidrar det också till en förbättrad infrastruktur för laddning och tankning av förnybara drivmedel. I förlängningen uppnås även grön regional tillväxt och stärkt krisberedskap. Denna breda ansats i omställningsarbetet skapar dessutom en större kostnadseffektivitet då olika samhällsutmaningar hanteras i ett samlat grepp.
Om rapporten
Statistikrapporten Uppföljning av omställningen till fossilfria transporter är en sammanställning av drivmedelsförbrukningen och fordonsflottan i drygt 40 kommuner och regioner i länen Stockholm, Södermanland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland.
Källa: BioDriv Öst