Svensk Sjöfart har sedan våren 2022 samarbetat med Chalmers Tekniska Högskola i projektet Digitaliseringens påverkan på sjösäkerhet och besättningens arbetsmiljö. Målet har varit att öka förståelsen för incidenter och utmaningar kopplade till digitalisering och automatisering ombord på fartyg. Projektet inkluderade deltagare från rederier, myndigheter, akademi och IT-leverantörer, med Christina Palmén från Svensk Sjöfart som projektledare.
– Projektidén har sitt ursprung i att våra medlemmar lyfte problem som uppstår i samband med digitalisering ombord och därför har det varit ett spännande projekt att driva. Vi har bedrivit projektet i nära samarbete med företrädare från branschen som har bidragit med värdefull input, genom insamling av data samt diskussioner kring resultaten och dess relevans, säger Christina Palmén.
Flera medlemsrederier, inklusive Rederi AB Eckerö, har aktivt bidragit till projektet. Sten Rosenqvist, Safety Manager på Rederi AB Eckerö, lyfter fram utmaningarna med digital utrustning ombord och betonar projektets roll i att fylla kunskapsluckor inom området.
Resultaten i projektets slutrapport visade att operatörerna generellt sett ser positivt på digitaliseringens effektivisering. Dock identifierades områden som behöver förbättring, såsom komplexa system, omogen teknik, och bristande teknisk support. Bristen på tillförlitlig support framhävs som ett av de mest betydande problemen kopplade till digitalisering ombord.
Monica Lundh, docent vid maritima studier på Chalmers, som varit en del av projektgruppen, betonar supportens brister och dess påverkan på fartygsdrift och säkerhet som en central slutsats i studien.
Projektet finansierades av Trafikverket och avslutades 2023. Med stöd från Trafikverket kommer projektgruppen nu att fördjupa sig i supportfrågor för att öka förståelsen och underlätta förbättringar. Christina Palmén ser detta som ett viktigt steg för att säkerställa stabilare drift av digitala system ombord och därigenom ökad sjösäkerhet.