På den fem mil långa järnvägssträckan mellan Hallsberg och Degerön bygger Trafikverket dubbelspår. Samtidigt byggs flera plankorsningar om till planskilda motsvarigheter. 2031 färdigställs det sista av totalt sex delprojekt på sträckan HallsbergDegerön, som är en viktig del av godsstråket genom Bergslagen. I augusti färdigställdes utbyggnaden på delsträckan DunsjöJakobshyttan och nu pågår förberedelser inför det avslutande och mest storskaliga delprojektet, sträckan mellan Hallsberg och Stenkumla.
Av: Annika Wihlborg Bilder: Trafikverket
Godsstråket i Bergslagen är hårt belastat och risken för störningar är stor. Flera sträckor längs med godsstråket är redan dubbelspåriga och nu är det alltså dags för HallsbergDegerön. Bakgrunden till hela dubbelspårssatsningen är att Trafikverket vill möjliggöra en kapacitetsökning för såväl gods som persontrafiken på sträckan. Att minska sårbarheten och ge utrymme för fler, längre och tyngre tåg är andra viktiga målsättningar.
Dubbelspår Hallsberg–Degerön är uppdelat i sex delprojekt. Tre projekt är klara, två är i produktion och ett har byggstart 2023. Först 2031 räknar Trafikverket med att det sista delprojektet står klart.
Betonglining användes när Mariedammstunneln byggdes
Etappen mellan Dunsjö och Jakobshyttan, där arbetena inleddes i februari 2021, togs i trafik i augusti 2023, efter en fem veckor lång tågtrafikavstängning längs med sträckan. I samband med avstängningen byggde Trafikverkets entreprenörer bland annat nytt spår, en högspänningsanläggning, signalanläggning samt telekommunikationslösningar.
Dessutom revs det gamla spåret. Sträckan mellan Dunsjö och Jakobshyttan är den fjärde etappen i projektet och bestod av fem kilometer nytt dubbelspår samt en 260 meter lång dubbelspårstunnel vid Skeppsjön i Mariedamm.
När Mariedammstunneln byggdes användes betonglining, en teknik som innebär att man efter tunneln sprängts fram monterar ett dränerande och tätt membran mot berget och därefter gjuter stabila väggar och tak av betong inne i tunneln. Tekniken ger en stabil konstruktion med en beräknad livslängd på minst 120 år. I december 2023 beräknas etappen mellan Dunsjö och Jakobshyttan stå helt klar.
Inne i Hallsberg har Trafikverkets entreprenörer byggt dubbelspår mellan rangerbangården och Västra stambanan. På sträckorna söderut byggs både längs den nuvarande järnvägen och i nysträckning.
14 kilometer dubbelspår samt en tunnel i sista etappen
Den mest omfattande sträckan i projektet är den 14 kilometer långa sträckan mellan Hallsberg och Stenkumla, som beräknas stå klar 2031. 12 av de 14 kilometer dubbelspår som ska byggas är i nysträckning. Sträckan omfattar även en 2,4 kilometer lång tunnel, ett tiotal järnvägsbroar samt en vägbro. Dessutom ingår utbyggnaden av Hallsbergs gods bangård i projektet. För närvarande pågår förberedande arbeten då kraftledningar flyttas och nya vatten och avloppsledningar dras för att ge plats för de nya spåren.
Under 2023 färdigställs bygghandlingar för den största entreprenaden som innehåller markarbeten, tunnelbyggnation samt byggande av resterande broar. I det arbetet ingår att dimensionera anläggningen för ökade nederbördsmängder på grund av klimatförändringar. 2024 inleds upphandlingen av entreprenörer för projektets sista sträcka mellan Hallsberg och Stenkumla.