Ekodukter erbjuder det vilda djurlivet en passage över ofta hårt trafikerade bilvägar. Men för fiskar och andra vattenlevande djur så har ändamålsenliga lösningar saknats. Det håller dock på att ändras. Trafikverket Region Nord går i bräschen för att eliminera vandringshinder under vägarna.
– Det blir en lösning som ska efterlikna det övriga bäcksystemet säger Roger Levander, projektledare vid Trafikverket Nord, med nio års
erfarenhet av att bygga fiskpassager.
Av: Anders Carlsson Foto: Roger Levander
För närvarande färdigställer Trafikverket Region Nord ett antal fiskpassager på vägarna E45 och väg 95 nära Moskosel norr om Arvidsjaur. Målet är att bli klar med merparten av dessa i år.
Hur är fiskpassagerna utformade?I det här fallet har vi något som heter bantrummor. Det är prefabricerad betong som vi sätter i bäcken. Valet av storleken på trummorna beror på hur mycket vatten det är i den anslutande bäcken. Trummorna finns i måtten 1,6 upp till 4 meter, säger Roger Levander.
Hur skapar ni en ”fiskvänlig” miljö i bantrumman?
– Vi placerar ut natursten, och gör viloplatser och pooler så att fisken inte ska märka någon skillnad när de passerar vår konstruktion. Det är ett jätteroligt hantverksarbete för ingen bäck är ju den andra lik.
Gjuter ni fast stenarna i betongen?
– Nej, vi har konstruerat ”fiskbalkar” i betong som monteras i trumman. Balkarna är högre på ena sidan och lägre på den andra. Mellan och över balkarna fyller man med naturmaterial i en sådan mängd att man inte ser betongbalkarna.
Hur fungerar konstruktionen när den är i drift?
– Den stora fördelen är att det är vandringsbart vid alla flöden, även vid lågvatten för då rinner vattnet över på den lägsta delen på balkarna som en slalombana genom bantrumman. Vid höga flöden rinner vattnet över balkarna som i en fors över stenar. Vid höga flöden vandrar ingen fisk, det är vid medelvatten och lågvatten som passagerna sker.
Hur vet ni att det fungerar för fisken?
Elfiske utförs i en del prioriterade områden och ger oss en uppfattning om det finns föryngring.
Blir det inte fallhöjdsproblem när passagerna byggs?
Nej, vi ser till att vattengången ligger 30 centimeter under den naturliga bäckbotten och att lutningen på trumman/bron följer övriga bäcksystemet.
Intresset för fiskpassagerna är stort inom alla Trafikverkets regioner, berättar Roger Levander.
– Nu hoppas vi kunna sprida kunskapen om hur vi bygger framgångsrika fiskpassager till hela Sverige, säger Roger Levander.