I mindre befolkade områden är tillgången till kollektivtrafik ofta begränsad, vilket skapar logistiska hinder och ökar social och ekonomisk isolering. Innovativa lösningar som anropsstyrda bussar och flexibla rutter, skräddarsydda efter passagerarnas behov, är nödvändiga för att adressera detta.
Exempelvis har Värmland och Västtrafik framgångsrikt implementerat sådana koncept, som X-linjen och Buss on Demand.
– Vi har sett ett bra exempel på detta i Värmland, som var först i Sverige med en framgångsrik implementering av konceptet kallat X-linjen. Den nya X-linjen går utan vare sig tidtabell eller linjesträckning. Istället sker all trafik genom bokningar, säger Jonas Friberg Ordförande för Resenärerna.
Genom investeringar i digital teknologi, som mobilapplikationer för bokning och schemaläggning, kan tillgängligheten och användarvänligheten förbättras. Genom att inkludera samhällsmedlemmar i planeringsprocessen kan kollektivtrafiksystemet skräddarsys för att bättre möta lokala behov. Detta koncept har potential att förbättra tillgängligheten och flexibiliteten för kollektivtrafiken, särskilt i landsbygdsområden, förorter, turistdestinationer och områden med varierande trafikflöden eller otillräcklig täckning.
– Genom att implementera detta koncept på flera ställen skapar vi en svensk kollektivtrafik med bättre tillgänglighet och flexibilitet. Vi tror att konceptet skulle vara särskilt fördelaktig inom landsbygdsområden, stadsförorter och yttre stadsdelar, turistområden, områden med varierande trafikflöden, områden med många äldre och områden med dålig kollektivtrafiktäckning, säger Friberg.