Elmia Nordic Rail arrangerades första gången 1995 och har sedan dess ägt rum vartannat år med undantag för pandemiåret 2021. Den 10–12 oktober gjorde mässan comeback med 145 utställare och 2242 besökare. Det är något färre än 2019 men då hade evenemanget ett bredare upplägg med två anslutna transportmässor.
Av: Anders Carlsson
Efter att ha samlats i Stockholm i våras på den nya mässan Train & Rail var det åter igen dags för järnvägsbranschen att träffas för möten och föreläsningar. Denna gång i Jönköping på väletablerade Elmia Nordic Rail.
– Järnvägen är för Sverige vad blodkärlen är för kroppen. Ska vi ha en fungerande syresättning av Sverige måste vi ha fungerande blodkärl. I den liknelsen är Elmia Nordic Rail branschens återkommande träningsläger, sa Magnus Ringqvist, mässansvarig för Elmia Nordic Rail.
Årets upplaga pågick i tre dagar där varje dag fick ett eget tema. Första dagen låg fokus på teknik, innovationer och design.
Den andra dagen hade ett geopolitiskt fokus. På programmet stod ursprungligen halvdagskonferensen "Nordisk dag" där möjligheterna till ett nordiskt järnvägssamarbete skulle avhandlas.
Men arrangörerna strök punkten på grund av för få anmälda deltagare. Beskedet blev att konferensen ska genomföras vid ett senare tillfälle.
Den tredje dagens tema var kompetensförsörjning och branschens utmaning att bli attraktiv för nya medarbetare.
Drygt 20 föreläsningar, kallade Tech Talks ägde rum på de två scenerna. Där avhandlades teman som ERTMS, Hyperloop, digitala automatkoppel och cirkulär omställning.
Nu siktar Elmia Nordic Rail på 2025, närmare bestämt den 7–9 oktober. Då firar mässan 30 år. Planen är att uppmärksammas detta med ett jubileum.
– Det är oerhört värdefullt med en mässa där du finner många kontaktytor på plats vid samma tillfälle, sa Magnus Ringqvist.