I början av oktober började tågen rulla på första spåret i projekt Hamnbanan. Nu är alla installationer i tunneln klara och från och nu rullar godstågen också på det andra spåret.
Fram till nu har det varit full aktivitet inne i tunneln där rälsen svetsats ihop och spårriktats. Kontaktledningsarbeten är klara. Signaler är besiktigade och anläggningen har kopplats in, så nu kan tågtrafikledningen se bilder av den nya anläggningen.
– Det har varit en riktig utmaning att bygga spåret i kallt klimat men nu är arbetena färdiga, säger Jasenka Kurspahic, delprojektledare för BEST-arbeten.
Projektet Hamnbanan kommer att ha larmande kameror för intrångsdetektering för att uppfylla de krav som finns för tunneldrift. Nu är också hela den gamla banan med spår och slipers riven. Återbruk av slipers och räl som inte använts i projektet kommer användas där den behövs för att rusta upp järnvägen.
– Nu påbörjas en successiv överlämning till de som ska underhålla och felavhjälpa på järnvägen, säger Jasenka Kurspahic.
Med start under januari ska Trafikverket fylla skärningen för den tidigare järnvägssträckningen öster om Bratteråstunneln. Fyllningen sker med massor från tidigare schakt i projektet. Här kommer sedan staden ta över. Fotbollsplanen, läktaren och klubbhuset i området kommer vara färdigbyggda under sommaren 2024. Kvar är delen av spår 2 väster om tunneln tillsammans med Skarvikspåret, spår och växel, som blir klart och trafikeras från påsk nästa år.
Källa: Trafikverket